Det er efterhรฅnden mange รฅr siden, F&F var en lavbudget-film om gaderรฆs.
Den fรธrste film havde et budget pรฅ 38 millioner dollars. Peanuts i forhold til de 125 millioner dollars som filmholdet havde brugt 10 รฅr senere, da Fast Five fik premiere.
Og de 25 af millionerne blev faktisk brugt pรฅ รฉt enkelt stunt.
For at fรฅ det til at se ud, som om at OโConner og Co. rent faktisk fik sneget en Chevrolet Corvette Grand Sport Roadster รฅrgang โ63 ud af klรธerne pรฅ โthe bad guysโ, mรฅtte man ikke bare bygge 13 replikaer af modellen. (at smadre en original โVette af den kaliber ville ogsรฅ vรฆre hul i hovedet-dumt, red.) Filmholdet mรฅtte ogsรฅ kรธbe deres eget tog og fรฅ anlagt 500 meter jernbane. Pris? 25 millioner dollars. Eller godt 153 millioner danske kroner.
LรS OGSร : DEN SIDSTE F&F-FILM BLIVER EN AF VERDENS DYRESTE
Af de 13 โkopi-Corvetterโ, man fik lavet, overlevede i รธvrigt kun tre. Meget heldigt for Universal Pictures, der stรฅr bag F&F-serien, skulle det vise sig at vรฆre et klogt trรฆk at forvandle filmene til en action-fรธljeton.
Alene pรฅ Fast Five tjente man 626 millioner dollars. Her forklarer manden bag de mange F&F-biler, Craig Liberman, hvordan man bare sig ad, da Corvetten fik en hovedrolle i den femte film.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk