Det er en 14 år gammel aftale på skatteområdet, der fra nytår gør både diesel og benzin markant dyrere i Danmark. Hos FDM kritserer man nu, at der ikke er taget mere højde for det.
Danske bilister skal fra nytår betale endnu højere afgifter på både benzin og diesel. Og det vil kunne mærkes på økonomien.
Helt konkret stiger literprisen på benzin med 41 øre pr. liter. Og for diesel bliver det 27 øre pr. liter. Altså alene i afgifter. En stigning på 7,7 procent.
Hos bilisternes interesseorganisation mener man da heller ikke, at Skatterådet, der hvert år regulerer danskernes kørselsfradrag og kørselsgodtgørelse, har taget højde for, at en 14 år gammel aftale gør benzin og diesel markant dyrere herhjemme.
I hvert fald ikke nok.
LÆS OGSÅ: Elbiler har i snit 79 procent flere fejl end fossilbiler
– Man skulle tro, at Skatterådet ville lade de stigende energiafgifter sætte sit præg, men det mener vi ikke, at man har gjort, lyder det fra en FDM-repræsentant i et interview med Ekstra Bladet.
Hos FDM mener man, at det bliver dyrere for danskerne at komme til og fra arbejde. Og at det ikke er noget, Skatterådet har taget højde for.
I et skriftligt svar til mediet afviser Skattestyrelsen dog FDM’s kritik. Desuden, siger styrelsen, er benzin- og dieselprisen ikke det eneste, der spiller ind på størrelsen af kørselsfradraget.
De stigende afgifter på benzin- og diesel er dog ikke det eneste, bilisterne skal betale de kommende år. De periodiske afgifter stiger også voldsomt frem mod 2026. og regeringen vil derudover sende en ekstraregning på næsten fem milliarder kr. videre til bilisterne. Læs mere om det her.