Annonce:

FDM: Danske bilister skal tvinges til at betale en ekstra afgift

Det er blevet sรฅ stor en udfordring, at danske bilisterne nu skal til lommerne igen, mener en rรฆkke bilorganisationer.

Trรฆngsel pรฅ vejene er i dag en stor udfordring for samfundet og det forventes at blive en endnu stรธrre udfordring i fremtiden. Derfor foreslรฅr De Danske Bilimportรธrer, FDM, DI Transport og Bilbranchen at indfรธre kรธrselsafgifter og udstikker i dag et forslag til 4 principper for en sรฅdan ny ordning.

โ€“ Vores vurdering er, at vi bliver nรธdt til at indfรธre kรธrselsafgifter i Danmark. Ikke som en ny skatteskrue, men som et vรฆrktรธj til at mindske trรฆngslen pรฅ de mest trafikerede veje i Danmark, siger Mads Rรธrvig, adm. direktรธr for De Danske Bilimportรธrer i en pressemeddelelse.

I dag kan meget lade sig gรธre, som ikke var muligt, da debatten om betalingsringen sidst rasede, mener organisationerne.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

Vi kan i dag lave intelligente og gennemskuelige systemer, og indtรฆgterne fra en kรธrselsafgift kan bruges til at reducere andre afgifter.

โ€“ Indtรฆgterne fra en fremtidig kรธrselsafgift bรธr fx bruges til at afskaffe registreringsafgiften pรฅ biler i Danmark.

โ€“ Det vil sรฆtte ekstra fart pรฅ den grรธnne omstilling samt betyde mere sikkerhed i bilerne, da sikkerhedsudstyr i dag beskattes med op til 150 procent, siger Mads Rรธrvig.

4 FORSLAG TIL PRINCIPPER FOR ROADPRICING

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

1. SAMMENHร†NG MELLEM Mร…L OG MIDDEL
Ideelt set bรธr hovedformรฅlet med en kรธrselsafgift vรฆre at reducere trรฆngsel. Et muligt underliggende formรฅl kan vรฆre at adressere de รธvrige eksterne omkostninger som kรธrslen medfรธrer. Konkret foreslรฅr vi tre hรฅndtag, der mรฅlrettes til hver sin udfordring.

Kรธrselsafgifter bรธr mรฅlrettes kรธrslen, samtidigt med at eksisterende bilafgifter pรฅ kรธb frafalder. Hensyn til klimapรฅvirkning reguleres gennem differentierede afgifter pรฅ ejerskab og drivmidler. Endeligt kan miljรธzoner og lignende tiltag hรฅndtere lokale miljรธhensyn. Kรธrselsafgifterne bรธr differentieres for at opnรฅ den รธnskede effekt om mindsket trรฆngsel

2. ENKELTHED OG TRANSPARENS I AFGIFTSSYSTEMET
Det nye afgiftssystem bรธr udnytte velkendt teknologi for at gรธre det nemt og fleksibelt for trafikanterne at betale og administrere deres kรธrselsafgifter. Under et principielt รธnske om enkelhed, bรธr differentieringen baseres ud fra tidspunkt og sted for brug samt evt. fรฅ andre parametre. Brugen af sรฆrlige hensyn og undtagelser bรธr generelt minimeres.


Der bรธr vรฆre รฅbenhed om og inddragelse i udviklingen af det nye afgiftssystem, samt bred dialog med interessenter om formรฅl og effekt af de nye principper.

Dette for at sikre, at systemet er forstรฅeligt, retfรฆrdigt og bredt accepteret. Der er en grundlรฆggende modsรฆtning mellem รธnsket om enkelthed og indfรธrsel af sรฆrlige hensyn. Vi prioriterer her รธnsket om enkelthed hรธjest.

3. PROVENUNEUTRALITET FOR TRAFIKANTERNE SAMLET SET
Danske bilister betaler i dag samlet set afgifter i form af registreringsafgift, ejerafgift, brรฆndstofafgifter og ansvarsforsikringsafgift.

Det strukturelle provenu fra registrerings- og ejerafgift generelt, bรธr ligge til grund for fastlรฆggelsen af fremtidige takstniveauer for kรธrsel.

Et nyt afgiftssystem for kรธrselsafgifter bรธr fastlรฆgges pรฅ statsligt niveau og det bรธr vรฆre en betingelse, at beskatningen af bilbrugen i et fremtidigt setup, samlet set er i samme stรธrrelsesorden som for det nuvรฆrende bilkรธb og -ejerskab.

Annonce:

4. OVERGANGEN MELLEM AFGIFTSSYSTEMER
For at hindre dobbeltbeskatning bรธr der etableres en ordning, hvor eksisterende personbilers afgiftsindhold vurderes og modregnes kรธrselsafgiften.

Dette kan ske ved, at der til hver bil oprettes en konto med den resterende indeholdte registreringsafgift.

Stรธrrelsen af den resterende indeholdte registreringsafgift kan opgรธres som ved eksport af personbiler for derved at bruge et kendt og eksisterende system.

Ved fastlรฆggelse af en overgangsordning skal det sikres, at det ogsรฅ
fremadrettet vil vรฆre attraktivt at kรธbe en brugt elbil, idet brugte elbiler efter overgangen ikke vil have indeholdt et belรธb til kรธrselsafgift.

Lรฆs flere artikler efter annoncerne:

Pressemeddelelse
Pressemeddelelse
Nyheder direkte fra bilimportรธrer, producenter, racerteams eller andre aktรธrer i bilbranchen.
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Lรฆs ogsรฅ

Populรฆre

Fรฅ vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Fรฅ gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populรฆre artikler

Lรฆs ogsรฅ