Danskerne skal forberede sig på, at der skal være penge i budgettet. I hvert fald når det kommer til bilen. Det viser beregninger fra FDM.
FDM melder om stigende omkostninger ved bilejerskab i 2025. Forventningen er, at det vil være mellem 1.000 og 3.000 kroner dyrere at eje en bil i forhold til 2024, afhængigt af bilens drivmiddel og pris.
Selvom elprisen forventes at svinge, og ejere af elbiler med egen ladeboks kan drage fordel af lave ladepriser, trækker andre faktorer i den modsatte retning. Forsikringspræmierne stiger, ligesom udgifterne til dæk og værditab. Derudover er afgifterne på benzin og diesel steget i 2025.
Det konkluderer medlemsforeningen i en pressemeddelelse, der er er baseret på FDMs årlige bilbudget, som tager højde for alle relevante udgifter forbundet med at eje en bil.
I FDMs bilbudget beregnes den samlede pris pr. kilometer for biler i forskellige prisklasser. Beregningerne er baseret på et årligt kørselsforbrug på 20.000 kilometer og en ejerperiode på fem år.
For første gang inkluderer budgettet en elbil til 200.000 kroner, hvilket muliggør en direkte sammenligning med benzinbiler i samme prisklasse.
Derudover er der foretaget beregninger for både benzin- og elbiler til 300.000 og 400.000 kroner, samt benzinbiler til 150.000 kroner, da der endnu ikke er et tilstrækkeligt udbud af elbiler i denne prisklasse.
Dieselbiler og plugin-hybrider er ikke medtaget i beregningerne, da salget til private er faldet markant.
FDM’s bilbudget viser, at elbiler fortsat er det billigste valg. Overvejer man at købe ny bil i 2025, peger beregningerne på en potentiel besparelse på 8.000-10.000 kroner årligt ved at vælge en elbil.
– Skal man købe en ny bil i år, bør det ud fra et privatøkonomisk perspektiv være en elbil. Her kan bilister i runde tal spare op mod 10.000 kr. årligt i forhold til en tilsvarende benzinbil, siger Ilyas Dogru fra FDM.
FDM fremhæver, at det især er udgifter til el og service- og reparationsaftaler, der gør elbiler billigere i drift.
Værditabet udgør den største udgiftspost i bilbudgettet. Tidligere har værditabet været relativt stabilt over en femårig periode, men dette er ikke længere tilfældet. Faldende priser på elbiler, øget konkurrence fra kinesiske producenter og import af brugte elbiler bidrager til et mere uforudsigeligt marked.
– Gensalgsværdien på biler er mere usikker end nogensinde, siger Ilyas Dogru.
FDM anbefaler derfor at vælge en bil, man kan beholde i længere tid, for at afskrive det højere værditab over flere år.
Selvom FDMs bilbudget viser, at elbiler generelt er billigere at eje, understreger FDM, at det ikke nødvendigvis betyder, at alle skal udskifte deres nuværende bil.
– Har man en velfungerende benzinbil, der opfylder familiens behov, er det ofte billigere at beholde den ud fra et privatøkonomisk synspunkt, siger Ilyas Dogru.
FDM forventer, at priserne på elbiler vil falde yderligere i den kommende tid, drevet af lavere batteripriser og øget konkurrence.