Synsdata for de 20 mest populรฆre elbiler i Danmark viser, at det stรฅr skidt til. I hvert fald er dumpeprocenten ekstremt hรธj, mener FDM.
Tesla Model 3 har den hรธjeste dumpeprocent af alle de 20 mest populรฆre elbiler i Danmark. Omvendt klare mange af konkurrenterne sig ikke meget bedre.
Det viser nye tal fra Fรฆrdselsstyrelsen, som FDM har fรฅet aktindsigt i.
For selvom dumpeprocenten bliver lavere, nรฅr Tesla Model 3 trรฆkkes fra, er det stadig alamerende mange biler der fejler. Sรฆrligt fordi ingen af bilerne er รฆldre end 4 รฅr.
Eksempelvis dumper 15 procent af Tesla Model 3, 14 procent af MG ZS EV og et tilsvarende antal Renault Zoe. Lidt bedre bliver det for Peugeot e-208, Nissan Leaf og VW UP!-trillingerne.
De sidstnรฆvnte biler kom nemlig ogsรฅ som elbiler, selvom de i dag for lรฆngst er udgรฅet fra det danske marked.
Dumpeprocenten fortรฆller omvendt ikke hele historien om elbilerne og deres mulige svagheder. For synsmรฆnd er sรฅdan noget som softwarefejl nemlig uinteressant. Sรฅ fejlene i bilerne kan sagtens vรฆre endnu flere, end dem der dukker op ved det periodiske syn.
Er det en brugt โ mรฅske 4 รฅr gammel eller รฆldre โ elbil, man leder efter, er rรฅdet af samme grund meget simpelt. Sรฆt dig grundigt ind i bilmodellens generelle historik. Det er vรฆrd at kende til de sรฅkaldte bรธrnesygdomme. Den enkelte bil skal selvfรธlgelig ogsรฅ vรฆre i orden.
Men hvilken 4 รฅr gammel elbil klarer sig sรฅ egentlig bedst i synshallerne. Ifรธlge Fรฆrdselsstyrelsens opgรธrelse er der fรฆrreste problemer at komme efter i Audi e-tron med en fejlprocent pรฅ รฉn.
Men igen fortรฆller det ikke hele historien. Audi/Volkswagen-koncernen er nemlig plaget af massive problemer med bรฅde software og batterier, der riskerer at futte hele bilen af. Lรฆs mere om det her.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk