Visse biler er særligt udsat i den kommende vinter, mener FDM efter en gennemgang af flere modeller.
Høj luftfugtighed og generelt barske vind-og vejrforhold gør sjældent noget godt for bilerne på vejene. Og nu viser en gennemgang fra FDM, at visse modeller er særligt udsat, hvis vinteren bliver en hård omgang.
FDM peger på, at det især er dieselbiler fra 2014 og frem, som risikerer at give deres ejere kedelige problemer, når luftfugtigheden er høj og temperaturen kravler under frysepunktet.
De milde vintre er som regel ikke noget problem. Men bilister, der kører rundt i biler med SCR-katalysator og lavtryks-ERG-ventil, skal alligevel være opmærksomme. Det er typisk biler som lever op til emissionsnormen Euro6.
Søg mod et værksted
– Det sker ikke så tit, og vi ser det ikke hvert år, for i milde vintre er det som regel ikke et problem. Men så snart vi har dagtemperaturer over nul grader med efterfølgende hård nattefrost, er der potentiale til, at det går galt, siger teknisk konsulent hos FDM Tom Westersø Larsen.
Der er ikke noget, ejerne af de berørte biler kan gøre for at forebygge problemerne. I stedet lyder anbefalingen, at man søger mod et værksted, hvis man ejer én eller flere af de problematiske biler.
Ifølge FDM opstår problemet ofte først i bilernes intercooler, hvor der dannes kondens, som med nattefrost kan risikere at blive til is. Noget man bestemt ikke vil have ind i motoren.
HER ER DE BILER, SOM KAN FÅ “VINTERPROBLEMER”
– Hyundai Tucson 1.6 og 1.8 (2018)
– Kia ProCeed, Sportage 1.6 og 1.8 (2018)
– Mercedes-Benz C200 2.1 (2018)
– Opel Corsa 1.5 (2019)
– Peugeot 208 1.5 (2017)
– Renault Captur, Grand Scénic, Talisman 1.5 og 1.6 (2018)
Kilde: FDM