Annonce:

FDM: Elnettet i Danmark kan ikke tåle nye elbiler

BYD er på vej med både kraftigere ladere og elbiler på en 1.000 volts arkitektur. Men det kan elnettet i Danmark ikke holde til, mener FDM.

Kinesiske BYD er godt nok på vej med elbiler på en 1.000 volts arkitektur. Men det er elnettet i Danmark slet ikke gearet til.

Det skriver forbrugerøkonom hos FDM Ilyas Dogru på LinkedIn.

– Med en opladningshastighed på 10C – altså batteriets evne til at lade 10 gange sin kapacitet i timen – nærmer vi os et scenarie, hvor opladning kan blive lige så hurtigt som at tanke benzin, skriver forbrugerøkonomen.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Men det giver også sine udfordringer. Og det især for elnettet i Danmark. Også selvom elnettet her i landet er ret robust.

– Men før vi falder ned af stolen af begejstring, må vi også se på den anden del af ligningen: elnettet.

Danmarks elnet kan ikke klare nye og meget hurtigere elbiler

– For det kræver store investeringer, hvis mange elbiler skal trække så meget på elnettet. Det er også derfor, BYD nævner energilagring som en nødvendighed, hvis det skal lykkes.

Og selvom det danske elnet ifølge Ilyas Dogru klarer sig bedre end eksempelvis det hollandske, der er langt mere under pres, skal Danmark ikke forvente, at en opgradering til BYD-specifikationer er gratis. Langt fra faktisk.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Ifølge forbrugerøkonomen vil det koste 2,5 millioner kroner alene at sætte ladestationen op. Og det er før hardware, ladetab og driftsomkostninger er regnet med.

BYD lader sig næppe stoppe af danske bekymringer. Teknologien betyder ifølge kineserne, at deres kommende elbiler lader lige så hurtigt, som man i forvejen kan tanke en benzinbil.

Helt konkret siger kineserne, at de nye elbiler vil kunne suge strøm nok til 400 kilometer på 5 minutter i et ladestik. Om det så vitterligt holder stik, har koncernen endnu til gode at bevise.


BYD’s nye 1000 volt system er omvendt væstentlig hurtigere, end noget af det hurtigste fra de europæiske bilmærker.

En bil som den nye Volvo ES90 må nøjes med en 800 volts arkitektur. Hvilket faktisk er første gang, det kinesisk-svenske gør den slags. Det giver 300 kilometers kørsel på 10 minutter. Altså i teorien.

Den Mercedes CLA, som blev præsenteret i sidste uge, skal bruge samme tid på at få 325 kilometers kørsel ud af sin batteripakke.

Omvendt er det nogle steder i Danmark allerede begyndt at blive et problem med elnettet og det stigende antal elbiler.

Lige nu koster det eksempelvis 400 liter diesel i døgnet i den lille sjællandske stationsby Gislinge. Læs mere om det her.

Tak fordi du læste med.
Læs flere artikler efter annoncerne:


Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Annonce:

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Flere populære artikler

Læs også