En ny rapport viser, at plugin-hybrider udleder dobbelt sรฅ meget Co2, som de er opgivet til. Men rapporten blander fejlagtigt pรฆre og รฆbler, mener FDM.
Hybridbilen er lige sรฅ sort som den rene benzin/dieselbil. Sรฅdan lyder kritikken i hvert fald. Senest slรฅr en rapport, som Vejdirektoratet har bedt COWI om at lave, at hybridbilerne udleder 119 gram Co2 pr. kรธrt kilometer.
Men end det dobbelte af de 50 gram Co2 pr. kilometer, som nye biler skal holde sig inden for, hvis de ifรธlge EU-reglerne skal kunne klassificeres som โgrรธnne bilerโ. Og det har fรฅet nogle politikere โ isรฆr fra Enhedslisten og SF โ til at se sig sure pรฅ den aftale om registreringsafgifter, man ellers indgik med S-regeringen i december 2020.
Men rapporten er fyldt med fejl. Det mener i hvert fald FDM, som i en artikel skriver, om hvordan de mener, at COWI โblander รฆbler og pรฆreโ, nรฅr snakken falder pรฅ plugin-hybridernes Co2-udledning.
Sรฅ er elbilen ogsรฅ โsortโ
Afdelingschef i FDM Torben Lund Kudsk mener, at der flere problemer med rapporten. Rapporten er godt nok baseret pรฅ reelle forbrugstal fra 1.307 biler men kun fra รฉt bilmรฆrkes pluginhybrider โ nemlig Volkswagen. Det gรฅr imod den mรฅde, hvorpรฅ bilers Co2-udledning generelt mรฅles pรฅ.
Nemlig via den standardiseret WLTP-norm. Og det er ogsรฅ via den test, at EU fastsรฆtter de 50 gram Co2 pr. kรธrt kilometer som grรฆnsen for โgrรธnne bilerโ. WLTP-testen udfรธres ikke pรฅ vejene men derimod i et laboratorium.
Testede EU biler pรฅ samme mรฅde, som COWI gรธr, ville end ikke elbiler โ der i udgangspunktet sรฆttes til 0 gram Co2 pr. kilometer โ kunne holde sig under de 50 gram Co2 pr. kilometer, fastslรฅr FDM.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ skriv til os: bj@boosted.dk