En ny rapport viser, at plugin-hybrider udleder dobbelt så meget Co2, som de er opgivet til. Men rapporten blander fejlagtigt pære og æbler, mener FDM.
Hybridbilen er lige så sort som den rene benzin/dieselbil. Sådan lyder kritikken i hvert fald. Senest slår en rapport, som Vejdirektoratet har bedt COWI om at lave, at hybridbilerne udleder 119 gram Co2 pr. kørt kilometer.
Men end det dobbelte af de 50 gram Co2 pr. kilometer, som nye biler skal holde sig inden for, hvis de ifølge EU-reglerne skal kunne klassificeres som ‘grønne biler’. Og det har fået nogle politikere – især fra Enhedslisten og SF – til at se sig sure på den aftale om registreringsafgifter, man ellers indgik med S-regeringen i december 2020.
Men rapporten er fyldt med fejl. Det mener i hvert fald FDM, som i en artikel skriver, om hvordan de mener, at COWI ‘blander æbler og pære’, når snakken falder på plugin-hybridernes Co2-udledning.
Så er elbilen også ‘sort’
Afdelingschef i FDM Torben Lund Kudsk mener, at der flere problemer med rapporten. Rapporten er godt nok baseret på reelle forbrugstal fra 1.307 biler men kun fra ét bilmærkes pluginhybrider – nemlig Volkswagen. Det går imod den måde, hvorpå bilers Co2-udledning generelt måles på.
Nemlig via den standardiseret WLTP-norm. Og det er også via den test, at EU fastsætter de 50 gram Co2 pr. kørt kilometer som grænsen for ‘grønne biler’. WLTP-testen udføres ikke på vejene men derimod i et laboratorium.
Testede EU biler på samme måde, som COWI gør, ville end ikke elbiler – der i udgangspunktet sættes til 0 gram Co2 pr. kilometer – kunne holde sig under de 50 gram Co2 pr. kilometer, fastslår FDM.