Bilmærker kan efter en ny dom i Vestre Landsret uden problemer fjerne visse former for ekstraudstyr i biler – FDM overvejer at trække sagen helt til Højesteret.
Må bilmærker fjerne ekstraudstyr? Ja, siger Vestre Landsret. Opel må i hvert fald gerne. Tilbage står en dansk bilejer med en værdiløs sikkerheds- og butlertjeneste, OnStar. Den har Opel nemlig slukket for i hans bil.
Og det er helt okay, siger Vestre Landsret. Tjenesten var nemlig noget, den danske Opel-ejer havde købt sig til på abonnementsbasis. Men hos brancheorganisationen FDM stejler man stadig over dommen.
Bl.a. fordi Opel i sit salgsmateriale fra dengang skrev, at OnStar ville “ændre køreturen for altid”. Den funktion var sådan set gratis, dog skulle der betales for ‘butler-delen’ i et år, skriver FDM.
“For altid” betyder ikke noget
Men da PSA-gruppen i 2017 købte Opel fri af 88 års amerikansk ejerskab, besluttede koncernen at aflive Onstar-funktionen. Den var, lød det fra koncernen, ikke kompatibel med Peugeot-Citroen (PSA-gruppens) alternativ Connect.
Landsretten lagde i sin afgørelse vægt på, at OnStar er – eller rettere var – en abonnementsløsning. Derfor måtte bilejeren også regne med, at den kunne ophøre. Altså selvom Opel skrev “for altid”.
Hos FDM mener man, at landsrettens dom kun stiller bilister ringere i fremtiden. “OnStar”-dommen kan i interesseorganisationens øjne ende med at få vidtrækkende konsekvenser, i en tid hvor bilmærkerne satser på at sælge flere funktioner på abonnement.
Sidste år fik BMW eksempelvis rodet sig ud i noget af en shitstorm, da det kom frem, at tyskerne ville sælge sædevarme på abonnement. Læs mere om den historie her.