Søndag 1. oktober blev 57.000 danske biler forbudt i zoner i landets fire største byer og på Frederiksberg. FDM støtter forbudet.
Spørger man interesseorganisationen FDM er det godt, at 57.000 ældre dieselbiler i går, søndag 1.oktober, blev forbudt ved lov.
Helt konkret er det nu i udgangspunktet forbudt for de ældste dieselbiler at køre rundt i de danske miljøzoner. Og det ser bilisternes interesseorgan FDM positivt på.
– Uanset hvordan man vender eller drejer det, er der ingen tvivl om, at de ældste dieselpersonbiler uden partikelfilter er blandt de mest svinende.
– Derfor bakker vi i FDM op om de nye skærpede krav i landets miljøzoner, lyder det fra organisationen i et interview med TV2.
LÆS OGSÅ: Professorer vil have nyt forbud: “Ingen bil må kunne køre over 40 km/t i Danmark”
Ejerne kan dog undgå forbuddet ved at udstyrer deres biler med partikelfiltre. Den slags kan dog være dyre. Og i nogle tilfælde koste mere end bilen er værd.
Overtræder ejere af de ældste dieselbiler det nye forbud, vanker der en bøde på 1.500 kr. Mens det er hele 12.500 kr. for ikke-godkendte lastbiler og busser.
FDM så dog gerne, at der midlertidigt blev åbnet for statskassen, så det vil give bare lidt mere at skrotte en gammel dieselbil.
– Hvis man gjorde det, tror vi, at man ville få endnu flere af disse mest forurenende biler væk fra vejene, lyder det fra FDM.