FDM har meddelt både erhvervsministeren og Ankenævn for Biler, at organisationen ikke længere vil være med i det nævn, man selv var medstifter af i 2007.
FDM forlader Ankenævn for Biler, som organisationen selv var med til at stifte i 2007. Beslutningen markerer et farvel til en ordning, der i mange år har håndteret forbrugernes klager i forbindelse med bilkøb og reparationer.
I en pressemeddelelse oplyser FDM, at de ikke længere ser det nuværende ankenævn som tilstrækkeligt tidssvarende.
– Vi har besluttet at udtræde af Ankenævn for Biler. Det har været en svær beslutning, men vi mener, det er nødvendigt for at sikre et tidssvarende ankenævn, udtaler Stina Glavind, administrerende direktør i FDM.
FDM begrunder beslutningen med, at ankenævnet ikke i tilstrækkelig grad har tilpasset sig de udfordringer, som forbrugerne står over for i dag. Organisationen fremhæver blandt andet, at klager over privatleasing og problemer relateret til elbilers lademarked ikke kan behandles under de nuværende rammer.
Ifølge Stina Glavind er det afgørende, at ankenævnet moderniseres for fortsat at kunne være relevant.
– Ankenævnet har simpelthen ikke fulgt med forbrugernes virkelighed. Derfor mener vi, at det er nødvendigt, at nævnet moderniseres, så det er klar til at kunne behandle fremtidige problemstillinger på bilområdet og forblive relevant for forbrugerne, siger hun.
FDM’s beslutning betyder, at organisationen forlader Ankenævn for Biler i februar 2026. Indtil da vil foreningen fortsat deltage i arbejdet i nævnet, der drives i samarbejde med Bilbranchen i DI, Dansk Bilbrancheråd og AutoBranchen Danmark.
Disse organisationer vil fortsat være en del af nævnet, som er godkendt af Erhvervsministeriet. De tilbageværende medlemmer har ikke kommenteret på FDM’s farvel.
Erhvervsminister Morten Bødskov er blevet orienteret om udmeldelsen. FDM har i den forbindelse sendt ministeren et oplæg til, hvordan ankenævnet kan omstruktureres og gøres mere robust og moderne.
Ankenævn for Biler blev oprettet i 2007 som en fælles indsats mellem forbrugerorganisationer og bilbranchens aktører.
Nævnet har bl.a. oprettet et såkaldt udhængsskab. Her ender bilforhandlere og værksteder der ikke følger nævnets afgørelser. Kun ét bilmærke er indtil videre end på den sorte liste. Læs mere om det her.
Formålet var at sikre, at forbrugere havde én tydelig klagevej, hvis de oplevede problemer i forbindelse med bilkøb eller besøg på værksteder. Nævnet har siden fungeret som en godkendt klageinstans med mulighed for at afgøre sager mellem forbrugere og virksomheder.
Selvom FDM forlader nævnet, vil det fortsat eksistere og behandle klager fra forbrugerne. Beslutningen rejser dog spørgsmål om, hvordan fremtidens ankenævn skal organiseres for at imødekomme udviklingen inden for bilbranchen og nye forbrugsmønstre.