Det er set flere gange. Også i Danmark. At fylde en forkert olie på elbilers kølersystemer kan blive rigtig dyrt. I værste fald fatal for bilen.
Skal der olie på en elbil? Ja, det skal der faktisk. Bare ikke på motoren. Men flere komponenter i elbilen er faktisk afhængige af olie for at fungere.
Det er dog ikke ligegyldigt, hvilken olie der hældes på bilerne. Især når det kommer til aircondition-anlæg, kan det blive enormt dyrt at vælge den forkerte olie.
Det skriver Motormagasinet.
Forklaringen ligger i de ofte uhyre avancerede køle- og varmeanlæg, som elbilerne er udstyret med. I et interview med mediet anbefaler flere danske virksomheder, at A/C-anlægget på elbiler som minimum bør ses efter i intervaller på bare ét år.
LÆS OGSÅ: Købte biler fra Tyskland – nu er han konkurs
– Vi vil møde en del elbiler fremover, der får havari på A/C-systemer på grund af fejl på værksteder og fra leverandører, siger Daniel Vesterskov, der er teknisk specialist hos firmaet Waeco, til mediet.
Fejlene opstår, mener de kilder, mediet har talt med, fordi der efterhånden er en del olier på markedet, som ikke lever op til bilmærkernes foreskrifter.
Når det så er sagt, er olie til elbiler ikke det eneste, der kan ende i grumme og meget dyre fejl. Det samme gælder undervognsbehandling.
En fagmand fandt eksempelvis skader for 50.000 kroner på en dansk indregistreret Skoda Enyaq, efter ejeren havde fået den undervognsbehandlet. Læs mere om den sag her.
Andre bilmærker er bestemt heller ikke meget for, at man overhovedet giver deres biler en undervognsbehandling. Dele af Teslas garanti bortfalder faktisk i de tilfælde. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!