Svenskerne har det pรฅ mange mรฅder lettere end os danskere, nรฅr det kommer til biler. Herregud, de fรฅr endda statsrabat pรฅ brรฆndstoffet. Det var Custom Motor Show i Jรถnkรถping et tydeligt bevis pรฅ.
Alt imellem en Tesla Model 3 som A-traktor og en 16-cylindret BMW 7-Serie fra mรฆrkets hemmelige samling i Mรผnchen fandt vi fem fede biler fra det kรฆmpe Custom Motor Show i Sverige.
Der har vรฆret Custom Motor Show i Sverige, lige sรฅ lรฆnge nogen fra Boosted-redaktionen kan huske tilbage.
Og det med god grund. For udstillingen, der i dag finder sted i Elima-hallerne i Jรถnkรถping, sรฅ dagens lys helt tilbage i 1971. Og der er nok at se pรฅ. Hvis man da ellers kan sparke sig frem for besรธgende.
For dem โ altsรฅ gรฆsterne โ er der virkelig mange af. Det er der omvendt ogsรฅ af biler. Ligesom der bliver givet gas med udendรธrs driftkonkurrence.
LรS OGSร : Volvo har bygget den sidste dieselbil nogensinde
Boosted-redaktionen tog selv turen til Jรถnkรถping forโฆ ja, at kigge pรฅ bilerne. Og pรฅ mange punkter har svenskerne det bare federe โ og nemmere โ nรฅr det kommer til noget med fire hjul. I hvert fald nรฅr vi sammenligner med de afgiftstunge forhold herhjemme.
Svenskerne har et eller anden fetish for at navngive deres biler. Eller det vil sige, Anders Nilsson er godt nok fra Finland. Formentlig finlands-svensker, men alligevel. Hans bud pรฅ en Volkswagen Type 2 er skudt godt i kรฆlderen og med den ondeste motor, vi lรฆnge har set.
Lรฆnge leve รฅbne spjรฆld! Anders kalder kreationen โDouble Troubleโ โ og det forstรฅr du sikkert grunden til pรฅ nรฆste billede.
Videre til Lars Erik Lindberg det gรฅr. For han er mindst lige sรฅ bindegal. I hvert fald nรฅr det kommer til biler. Pรฅ basis af et Ford Model T-karosseri har han bygget sig en lidt snescooter.
Og det er faktisk ved at vรฆre en god del รฅr siden. Den fรธrste udgave af โbilenโ havde allerede otte รฅr pรฅ bagsmรฆkken i 2012.
Den basale opskrift er der dog ikke rykket meget ved. Mellem de to forreste ski er der stadig placeret en ordentlig klump af en V8-motor fra Chevrolet. Ogsรฅ den bil har et navn. Nemlig Arctic Cat T23.
For Peters ombygning af en Volvo 245 fra 1975 er meget mere anonym i det. Hvis kรธlerhjelmen ikke stod รฅben, hvilket den heldigvis gjorde i Jรถnkรถping, vil du ikke vide, at der ligger en 5,2-liters V10-motor mellem forhjulene.
Peter er heldigvis en flittig mand, sรฅ hele ombygningen har han dokumenteret pรฅ sin Youtube-kanal. Derfor kan vi ogsรฅ โafslรธreโ, at den gamle Volvo lyder helt fantastisk med V10-motor.
I hvert fald ikke hvis man spรธrger Volvo. C70โeren blev kun bygget som coupรฉ og cabriolet. Men med udgangspunkt i sidstnรฆvnte har Martin altsรฅ skabt sig en C70 Speedster.
Her er spor af en Lamborghini Gallardo i profil og nogle letgenkendelige โM-spejleโ. Om sidstnรฆvnte er originale BMW-dele skal vi ikke kunne sige, men Martins Volvo trak maaange nysgerrige til.
Den sidste bil i artiklen her er โ du gรฆttede det โ ogsรฅ en Volvo. Men Viktor Perssons 740 GLT fra 1989 er egentlig mest taget med, fordi den reprรฆsenterede en klar trend pรฅ dette รฅrs Custom Motor Show.
Ligesom det til tider var svรฆrt at komme frem for bare publikummer, var det dog meget nemt at fรฅ รธje pรฅ, hvad svenskerne skal bede om i รธjeblikket. En stor Volvo med stor BMW-motor.
Det vil sige, at alt undre 8 cylindre er ligegyldigt. Til gengรฆld var der rigtig, rigtig mange bud pรฅ lige den kombination af bil og motor. Vi venter allerede nu spรฆndt pรฅ, hvad svenskerne byder pรฅ nรฆste gang.
Lรฆs flere artikler efter annoncerne: