Mærket med den stejlende hingst siger, at man foretrækker samarbejde frem for opkøb af konkurrenterne.
I Maranello har Ferrari nok i sig selv. I hvert fald nok til at det ikke interesserer folkene på chefgangen at købe konkurrenterne.
Heller ikke efter at mærket i 2016 brød med den daværende Fiat-Chrysler-koncern for at stå på egne ben.
Siden har Ferrari ikke ligefrem haft problemer. 2022 var intet mindre end et rekordår i Maranello, hvor 13.221 biler forlod fabrikken. Faktisk går det så godt for Ferrari, at italienerne har valgt at begrænse sig selv.
Eksempelvis må den nye Purosangue ikke optage mere end 20 procent af produktionskapaciteten i Maranello hvert år. Det heller ikke selvom Purosangue-kunderne står i alenlange køer.
LÆS OGSÅ: SÅ SKETE DET: Odense forbyder bilister at køre over 30 km/t
Faktisk var ventelisten allerede i november sidste år 24 måneder lang. Noget der fik Ferrari til at lukke ordrebogen i samme periode.
Og på en konference arrangeret af finansmediet Bloomberg fortalte mærkets administerende direktør Benedetto Vigna, at det ikke giver mening, at Ferrari opsluger andre mærker.
I stedet, understreger Vinga, er Ferrari meget mere interesseret i at arbejde sammen med andre mærker. På den måde holder Ferrari fast i sit DNA og historie, mener direktøren.
Meget apropos andre mærker leverer Ferrari faktisk den sidste motor til Maserati. Her udløber mærkernes nuværende aftale nemlig. Det skriver Automotive News.
Sjovt nok købte Ferrari i 1997 faktisk 50 procent af Maserati, og i 1999 havde Ferrari den fulde kontrol med konkurrenten. Før Ferrari i 2005 igen skilte sig af med Maserati.