Ferrari vil godt nok udvikle selvkørende systemer. Men mærkets modeller bliver aldrig helt selvkørende.
Mens Mercedes lover at tage skraldet mod at få lov til at introducere bilisterne for endnu et niveau af selvkørende biler, siger Ferrari allerede nu stop.
I Maranello vil man nemlig ikke være med. I hvert fald ikke længere end til det såkaldte ‘niveau 2’ af selvkørende teknologi. Mærket vil nemlig stadig gerne bevare ‘følelsen’, bilisterne har, når de køre bil. Mange bilproducenter er i dag allerede på niveau 2, når det kommer til selvkørende biler.
Og selvom teknologien betragtes som selvkørende, kan bilerne i dag altså ikke styre alt selv. Og sådan har Ferrari tænkt sig, at det skal forblive. I fremtiden kan du derfor ikke tage øjnene helt fra vejen. I hvert fald ikke hvis du sidder i en Ferrari.
Og bare lige for at få det der med niveauerne på plads går de fra 0 til 5, hvor nul er en bil helt uden assistance – så som fartpilot. Niveau 5 er der, hvor bilen kan køre helt uden menneskelig indblanding. Og nej, der er vi ikke endnu.
Niveau 2 (eller 2+, red.) – som Ferrari vil holde sig til – er systemer som den adaptive fartpilot og lane assist. Det nogle danske bilister allerede i dag kender som vejbane-assistenten.