En V8-motor med turbo får aldrig sjæl og karakter som V12-motoren, siger Ferraris designchef.
Hos Ferrari i Maranello er man ikke i tvivl om, at V12-motoren nok skal overleve. Mærkets designchef, Flavio Manzoni, lover i hvert fald at kæmpe for det.
Det fortæller han i et interview med Autocar.
Her løftede designchefen sløret for, at Ferrari vil ‘kæmpe for at motoren så længe som muligt’. I samme interview siger Flavio Manzoni, at V8-motoren måske nok giver mere mening, men at den aldrig vil have samme sjæl og karakter som V12-motoren.
Noget tyder da også på, at Ferrari meget snart er klar med den næste V12-model. Flagskibet 812 Superfast er efter 6 år i produktion klar til pensionen. Forgængeren F12 fik fem år og den endnu ældre 599 seks år.
LÆS OGSÅ: Her ender 9 ud af 10 biler i Danmark
I sin nuværende form er V12-motoren i brug i SUV’en Purosangue, hvor den yder svimlende 725 hestekræfter.
Ferrari er ikke de eneste, der vil kæmpe for et kendetegn. Hos BMW har man svoret, at hverken V8-motoren eller mærkets berømte rækkesekser forsvinder.
I modsætning til mange af sine tyske konkurrenter har BMW da heller ikke villet sætte en dato på, hvornår det er slut med fossilbilen.