Den sidste Ferrari med V12-motor er endnu ikke bygget, og ifølge marketingsdirektøren kommer det aldrig dertil.
Vi begynder dennne artikel med at kigge lidt indad. For hvor længe har du ikke hørt motorjournalister spekulere i, om den nyeste Ferrari med V12-motor mon er den sidste?
Til det har Ferraris marketingsafdeling kun én ting at sige: is på!
Det er i hvert fald sådan vi tolker og sammenfatter marketingdirektør Enrico Gallieras ord i et interview med Top Gear.
– Suge-V12’eren er en del af vores historie, og den er bestemt hjertet i Ferrari, fortalte direktøren, da snakken faldt på muligheden for, at V12’eren i den nye 812 Competizione faktisk er Ferraris sidste af slagsen.
Det afviser Gallieras dog.
– Det, vi gør, og som vi også har gjort med denne model, er at finde måder, hvorpå vi kan holde motoren i live, sagde han.
Ferrari lover, at den mægtige V12’er ikke forsvinder ud af programmet, når mærkets første elbil efter planen kommer på markedet i 2025. Ej heller giver man i Maranello efter for turbotryk eller kompressorhjælp, når det kommer til den massive V12’er, som i øjeblikket er på 6.500 kubik.
I 812 Competizione yder V12’eren 830 hestekræfter og 690 Nm. Sidstenævnte er faktisk neddroslet en smule i forhold til de 718 Nm i 812 Superfast. Til gengæld er der 30 hestekræfter mere at gøre med i 812 Competizione.