Stellantis’ øverste chef Carlos Tavares er blevet bedt om at forklare det italienske parlament, hvorfor Fiat ikke kan sælge elbiler.
Stellantis’ øverste chef Carlos Tavares skal grilles i det italienske parlament. Her skal han stå skoleret, fordi Fiat ikke sælger elbiler.
Mærket meddelte tilbage i september, at produktionen af den lille, elektriske Fiat 500e blev sat på pause på grund af manglende efterspørgsel. For nylig er den pause så blevet forlænget indtil i hvert fald 1. november.
Og det er derfor, Carlos Tavares nu skal forklare sig over for de folkevalgte magthavere.
Det skriver Reuters.
Det er især Italiens regering, der er bekymret, især nu hvor bilindustrien vakler endnu mere. Bilmærker løber i stigende grad fra løfter om kun at bygge elbiler, mens andre går konkurs.
LÆS OGSÅ: Tal trækkes tilbage – elbiler overgår IKKE benzin i Norge
Konkurser rammer også vigtige underleverandører. Senest har tyske Recaro Automotive følt sig nødsaget til at afvikle hele forretningen. Det sker inden årets udgang.
Krise hos Recaro menes også at være den primære årsag til, at et britisk bilmærke nu undskylder for, at produktionen er gået i stå. Læs mere om det her.
I de seneste uger har flere producenter udsendt profit-advarsler, heriblandt Aston Martin, BMW, Mercedes-Benz, Stellantis og Volkswagen. Mærker frygter, at de ikke kan leve op til egne indtjeningsmål.
Hos et mærke som Polestar advarer ledelsen omvendt om, at man måske ikke er i stand til at tilbagebetale det gigantiske banklån, der lige nu holder mærket kørende. Læs mere om det her.
Tilbage hos Fiat og på Mirafiori-fabrikken i Torino, hvor 500e bliver bygget, er det allerede tredje gang i år, at produktionen lukkes ned.
Forrige torsdag meddelte Stellantis en række fagforeninger i Italien, at markedet for elbiler er i ‘alvorlige problemer’. Det samme er sket hos Volkswagen i Tyskland, hvor det nu er mere sandsynligt end nogensinde før, at der skal lukkes fabrikker.
Det har Volkswagen aldrig gjort i Tyskland. Truslen har da også fået den tyske regering til at love mærket noget statsstøtte. Men ikke økonomisk og kun i begrænset omfang.
Det fortalte økonomiminister Robert Habeck under et fabriksbesøg hos Volkswagen i Emden.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!