Fiat har endnu engang forlænget det total stop i produktionen af den elektriske 500e. Det samme er sket for Maserati.
Det er under en måned siden, at Fiat meddelte, at man igen stopper produktionen af den elektriske 500 – kaldet 500e. Og nu gør italianerne det igen.
Det samme sker hos Maserati. Begge mærker lader samlebåndene gå i stå 18. december. Og nu lyder meldingen, at begge samlebånd ikke begynder at rulle igen før tidligst 20. januar 2025.
Det skriver Reuters.
Ifølge Stellantis skyldes det forlængede stop i produktionen, at koncernen ‘gennemgår sine ordrebøger’. Men udover det har den europæisk-amerikanske bilkoncern ikke lyst til at kommentere på, hvad der foregår.
Men noget er der gang i. Tidligere i år kom det nemlig frem, at mærket vil starte en produktion af hybriddrevne 500-modeller op. Læs mere om det her.
I samme ombæring stod det klart, at Fiats ledelse skal forklare den italienske regering, hvorfor man ikke kan sælge elbiler.
Den lille bybil er dog ikke den eneste model, der bliver ramt, når Mirafiori-fabrikker midlertidigt lukker ned. Det samme er tilfældet for Maserati GranTurismo og GranCabrio.
Herhjemme har Fiat-importøren K.W Bruun, som i dag hedder Wismo, fået solgt 851 eksemplarer af 500-modellen mellem 1. januar og 30. november i år. Men det er i USA, at det virkelig går ondt.
På trods af flere specialmodeller – og et håb om at det ville være nok til at kickstarte salget af bilerne – er der solgt færre end 500 nye Fiat 500 i hele USA i løbet af i år.
Italianerne har det i forvejen svært i USA. Det var amerikanerne der i sin tid sagde, at Fiat stod for ‘fix it again, Tony’. På grund af mærkets mange kvalitetsproblemer.
Det, Fiat i virkeligheden står for, er Fabbrica Italiana Automobili Torino. Eller på dansk – en fabrik i Italien der bygger biler i Torino.