Fiat sælger så få eksemplarer af den helt elektriske 500e, at man nu bygger en række af de biler, der ikke kan sælges, om til benzin-hybrider.
Når det kommer til elbiler, er det langt fra det, Fiat sælger mest af. Faktisk halter salget af den helt elektriske Fiat 500e så meget, at Stellantis-koncernen, som ejer mærket, har taget en drastisk beslutning.
Bilerne bygges ganske enkelt om til små hybrider med benzinmotor. Det selvom Fiat 500e egentlig er bygget på en platform, der kun er beregnet til elbiler.
Det skriver Reuters.
Det er Stellantis øverste direktør Carlos Tavares, der i denne uge løftede sløret for beslutningen, der betyder, at de to næsten identiske biler skal bygges på Fiats historiske Mirafiori-fabrik i Torino.
LÆS OGSÅ: Kæmpe bilfirma fyrer 4.300 folk – vil gå frivilligt konkurs
Den elektriske 500e går det så skidt med salget af, at de ansatte må sendes på lange orlovsperioder. Hvis de da ikke bliver fyret.
I januar i år valgte Stellantis at afskedige 2.250 ansatte på fabrikken. Mere end halvdelen af dem arbejdede ved det samlebånd, der spyttede elektriske Fiat 500e ud.
Fiat har da også meget svært ved at leve op til egne mål, når det kommer til salget af den lille elbil. Mærket havde i begyndelsen af 2023 håbet på 90.000 biler om året. Det er kun blevet til 77.000.
Ifølge en tillidsrepræsentant begynder Fiat at bygge hybrid-udgaverne af den ellers elektriske model i 2026. Tillidsrepræsentanten kan dog ikke sige noget mere præcist. Heller ikke om antallet af biler.
At elbiler ikke sælger i det forventede antal er dog langt fra Fiats eneste problem. De italienske myndigheder har for nylig beslaglagt mere end 100 nye biler, som mærket forsøgte at få ind i landet. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!