Den kinesiske BYD Atto 3, der bl.a. sælges i Danmark, dumper europæiske Euro NCAP’S test af aktive sikkerhedssystemer.
BYD Atto 3 dumper i Euro NCAP’s seneste sikkerhedstest, hvor den kinesiske elbils aktive sikkerhedssystemer vurderes som utilstrækkelige.
Testen, som Euro NCAP foretager årligt, har stigende fokus på sikkerheden i moderne biler, og kravene er løbende blevet skærpet. Denne gang viser testen, at BYD Atto 3 ikke lever op til forventningerne.
BYD Atto 3 opnår en lav vurdering på grund af en række kritiske mangler i sine assistentsystemer. Blandt problemerne er, at bilens adaptive fartpilot ikke hurtigt nok kan registrere og reagere på køretøjer, der står stille, hvilket kan skabe farlige situationer i trafikken.
Det oplyser sikkerhedsinstitutet i en pressemeddelelse.
Derudover har bilen svært ved at aflæse vejskilte korrekt, hvilket kan resultere i potentielt fejl i hastighedsaflæsning og andre advarsler, som ellers skulle forbedre førerens sikkerhed.
LÆS OGSÅ: Volkswagen-chef udvist efter narkoskandale
Euro NCAP’s testmetoder fokuserer især på bilens evne til at skabe en stabil og forudsigelig interaktion mellem assistentsystemerne og føreren.
Systemer, der effektivt bidrager til sikkerhed uden at forstyrre føreren unødvendigt, vurderes højere. I den aktuelle test opnåede BMW i5 og Mercedes C-Klasse den højeste vurdering på niveauet “meget god”, mens VW ID.7 og Volvo EC40 blev vurderet som “god”.
Siden 2020 har Euro NCAP inkluderet test af aktive sikkerhedssystemer som en fast del af vurderingen af nye biler. Testen undersøger særligt tre centrale aspekter sikkerheden i bilerne:
- Først vurderes, hvor godt bilen holder sig i midten af vognbanen på kurvede motorvejsstrækninger, hvor systemerne kan hjælpe med at holde kursen i sving.
- Dernæst vurderes bilens evne til at afkode trafiksituationen og reagere for at undgå ulykker. Det kan være ved at bremse op, når bilen nærmer sig et køretøj, der holder stille eller kører langsomt, eller når en anden bil pludselig skifter bane foran. Systemets evne til at advare føreren og bremse i sådanne situationer vurderes som en del af denne kategori.
- Endelig testes bilens aflæsning af hastighedsskilte og evne til at registrere bløde trafikanter som fodgængere, cyklister og motorcyklister.
Den seneste Euro NCAP-vurdering af BYD Atto 3 understreger, at de kinesiske biler stadig står overfor en række udfordringer. Især når det kommer til sikkerhed.
Det er ikke første gang, et kinesisk bilmærke tager sig uheldig ud i forbindelse med en demonstration af det, der skulle have været sikkert.
Da Volvo Cars i 2015 ville demonstrere, hvor sikkert deres nødbremse for fodgængere var, pløjede testbilen direkte ind i flere inviterede journalister.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!