På et møde har Henrik Fisker fortalt sine tilbageværende ansatte om fremtiden. Der er tilsyneladende stadig håb.
Bilmærket Fisker Inc. vil inden for 30 dage søge om konkursbeskyttelse.
Altså, hvis det ikke lykkes at redde forretningen. Men over for sine ansatte giver Henrik Fisker det indtryk, at der stadig er håb om en redning.
Det skriver Business Insider på baggrund af en optagelse fra et møde mellem Henrik Fisker og de ansatte.
På mødet skal Henrik Fisker have fortalt, at der stadig er fire bilmærker med interesse for Fisker Inc. Faktisk er de så ‘interesserede’, at de alle har skrevet under på fortrolighedsaftaler i den forbindelse.
LÆS OGSÅ: 70.000 har bestilt en bil der ikke findes endnu
Henrik Fisker nævner da heller ikke nogle navne på nogle af de fire bilproducenter. I det hele taget virker Fiskers redningsplan noget mystisk.
I marts meddelte Henrik Fisker offentligt, at man lå i forhandlinger med ‘et større bilmærke’. Kort efter kunne nyhedsbureauet Reuters fortælle, at der var tale om Nissan. Og at japanerne i øvrigt ikke var interesseret alligevel.
Lige nu er både Deutsche Bank og en konkursadvokat inde i billedet hos Fisker. Den tyske storbank er blevet bedt om at hjælpe med at finde en løsning.
Angiveligt har en køber også allerede meldt sig. Men Fisker skulle dog have afvist buddet som værende ‘for lavt’. Penge er ellers noget, Fisker godt kan bruge.
I mandags afleverede bilmærket årsregnskab, og det er – for dem der læser den slags – ikke særligt opløftende. Faktisk afslører regnskabet, at Fisker tabte hele 6,54 milliarder kroner i løbet af 2023.
Det massive tab betyder bl.a., at Fisker Inc. må indgå aftaler med kreditorer om at udskyde gældsfrister. Ligeledes skal endnu flere ansatte fyres. I februar meldte Fisker ud, at man i et forsøg på at rette op på økonomien fyrede 15 procent af alle ansatte.
Men det er altså ikke nok. Og nu lurer først og fremmest en beskyttelse mod kreditorerne inden en eventuel konkurs. I Sverige trues Fisker Inc. ligefrem af tvangsopløsning. Læs mere om det her.
I denne uge kom det i øvrigt også frem, at den fabrik i Østrig, hvor Fisker lejer sig ind, skal fyre flere hundred ansatte.
Magna Steyr, som fabrikken hedder, havde egentlig fået stillet i udsigt, at der skulle bygges 20.000 til 23.000 Fisker Ocean alene. Altså hvert år. Sidste år blev det ikke engang til 10.000 biler.
Og nu omstiller fabrikken sig til en fremtid med færre ordrer og derfor også færre biler. Det skriver Østrigs public-service-medie ORF.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!