Fisker Inc. ligner en død sild. Mærket med danske Henrik Fisker i spidsen har indgået en forhåndsaftale, der rydder lagerbeholdning på 4.300 biler.
Fisker Inc. ligner en kollapset forretning. Bilmærket skylder 850 millioner dollar svarende til 6 milliarder kroner væk.
Og sidste fredag kom det i den amerikanske skifteret, som behandler bilmærkets anmodning om konkursbeskyttelse, frem, at Fiskers reelle aktiver er en 4.300 Ocean-modeller, som man har stående på lagre rundt omkring i verden.
På mødet i skifteretten erkendte Fiskers advokat Brian Resnick, at ‘firmaet på nuværende tidspunkt ikke ser sig i stand til at skaffe finansering’, og ‘at man derfor bevæger sig i retning af et likvidation oven på salget af sine aktiver’.
Med andre ord – Fisker lukker sin forretning. Brian Resnick siger dog samtidig, at der er indgået en forhåndsaftale med én køber som vil aftage samtlige 4.300 biler. Læs mere om det her.
LÆS OGSÅ: Efter konkursbeskyttelse – Henrik Fisker taler ud
Ifølge nyhedsbureauet Reuters skændes Fiskers to største kreditorer lige nu, om hvem der har førsteret til de midler, bilmærkets lukning eventuelt vil kunne frigive. I skifteretten blev det bl.a. sagt, at Fisker allerede tilbage i november sidste år burde have søgt konkursbeskyttelse.
Virkeligheden er som bekendt dog en noget andet. I det hele taget har Fisker levet et noget tumultarisk liv det seneste lange stykke tid.
Tilbage i februar i år sagde Henrik Fisker, at hans bilfirma vil løbe tør for penge i løbet af 12 måneder, hvis det ikke lykkes at finde yderligere investeringer. Det skete ikke.
I stedet gik produktionen af Fisker Ocean i stå. Og tilbage stod fabrikken i Østrig med et forventet tab på flere milliarder kroner og fyresedler til 500 mand. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!