Før Fisker Inc. gik konkurs både herhjemme og i resten af verden mente mærkets grundlægger, Henrik Fisker, at det var grådigt at tage betaling for service af elbiler.
Før bilmærket Fisker gik konkurs, udtalte grundlæggeren Henrik Fisker, at service på elbiler primært skyldes grådighed.
Ifølge Fisker er service på elbiler unødvendigt. Faktisk bruger bilproducenterne det bare som en undskyldning for at tjene penge.
– Det er kun fordi de vil tjene penge, og fordi deres forhandlere har brug for indtægter, forklarede Henrik Fisker under elbilmessen E-car Expo i Stockholm i 2023 ifølge Vi Bilägare.
Elbilmessen i Stockholm, der blev afholdt februar, tiltrak 17.000 besøgende og satte dermed en ny rekord.
En af de mest omtalte deltagere var Henrik Fisker, som præsenterede sit nyeste projekt, elbilen Fisker Ocean. Bilen der også skulle blive mærkets eneste før konkursen.
Ifølge Fisker havde 500 svenskere allerede reserveret en Ocean, der har en startpris på cirka 290.000 kroner. På det tidspunkt var produktionen i Østrig begyndt. Og Fisker Inc. hævede, at man havde 63.000 forudbestillinger liggende.
Så mange biler blev det aldrig til. Og i stedet måtte fabrikken, Magna Steyr, fyrer adskillige folk. Blandt fordi det amerikansk-danske bilmærke ikke betalte sine regninger. Læs mere om det her.
Tilbage på messen i Stockholm argumenterede Henrik Fisker for, at traditionelle bilproducenter insisterer på, at service er en fast del af det at eje en bil. Også selvom elbiler på mange måder ikke kræver samme vedligeholdelse som benzin- og dieselbiler. Tesla har allerede fjernet kravet om service til modeller, og Fisker valgte en lignende tilgang.
– De (andre bilmærker, red.) er vant til at tjene penge på en bil for hver 16.000 kilometer. Men elbiler behøver ikke almindelig service. Med nutidens biler, der er online, kan man se alt og give kunderne besked, hvis der skal gøres noget, sagde Henrik Fisker.
Han forklarede, at moderne teknologi i elbiler giver mulighed for løbende overvågning og diagnostik uden behov for de rutinemæssige eftersyn. Det sparer bilejere penge og tid.
Tesla har i flere år slået på tromme for en lignende tilgang, hvor der ikke stilles krav om serviceintervaller. Selvom det er billigere for bilisterne nu og her, betyder det ikke, at elbilerne holder evigt. Tværtimod er det rasende dyrt, når elbilerne først går i stykker. Læs mere om det her.
Henrik Fisker er dog ikke alene om at kritisere bilproducenternes praksis. Flere i og omkring bilindustrien har tidligere påpeget, at traditionelle bilmærker gør sig afhængige af service på bilerne for at holde forretningen kørende.
Inden Fisker i Danmark gik konkurs, nåede mærket at sælge omkring 400 biler. Langt færre end man egentlig havde på lager. Størstedelen af lageret – i hvert fald det hjemme i USA – er nu blevet et leasingsselskabs hovedpine.
Fordi Fisker Inc. endnu ikke er lukket helt ned er forsat usikkerhed om adgangen til og prisen på noget så simpelt som reservedele. Bl.a. derfor nægter flere forsikringsselskaber også i Danmark at kaste kaskoforsikringer efter bilerne.