For Fisker Ocean-ejere er der ikke meget, der er normalt. Nu må bilisterne selv betale for garantireparationer hos mærket, der kører på konkursens rand.
Fisker Inc., der allerede er gået konkurs i både Danmark, Norge og Sverige, har informeret Ocean-ejere om, at deres biler har behov for en række ting.
Nogle af dem er mere problematiske end andre. Men omkostningerne må bilisterne selv trækkes med. Fisker Inc. vil absolut ikke hjælpe den vej rundt.
Det oplyste mærket på sin hjemmeside under fanebladet “recall update”. I hvert fald ind til onsdag 18. september. Her stod der bl.a. at:
Tre af de ting, der relativt uproblematisk kan fikses fra Fisker Inc.’s ende af bordet er følgende:
- Softwareopdatering til at løse tab af fremdrift.
- Softwareopdatering til at rette forkert visning af advarselslamper.
- Softwareopdatering for yderligere at forbedre uventet reduktion i regenerativ bremsning.
To af punkterne er mere problematiske og på nuværende tidspunkt forbundet med en ukendt regning for Fisker-ejerne.
LÆS OGSÅ: Clarkson indrømmer – stopper på TV på grund af elbiler
- Eftersyn og eventuel udskiftning af udvendige dørgreb pga. blokering og manglende evne til at åbne.
- Udskiftning af elektrisk vandpumpe i kabinen på grund af vandpumpesvigt, der medfører tab af bilens fremdrift.
“Vær opmærksom på, at omkostningerne i forbindelse arbejdet og reparationsprocessen skal dækkes af dig som køretøjsejer“, skrev Fisker.
Men nu har mærket tilsyneladende fortrudt formuleringen. Nu hedder det sig, at mærket vil dække omkostningerne.
Ifølge norske Motor ved ingen på nuværende tidspunkt, hvad det kommer til at koste Fisker Inc. og i sidste ende ejerne at få udbedret deres biler på ‘garantien’.
Det skyldes bilmærkets situation som konkursbeskyttet under Chapter 11 i den amerikanske virksomhedslovgivning.
Reglen betyder, at Fisker Inc. i forbindelse med en aftale, der er indgået i skifteretten, kan køre videre, indtil samtlige aktiver i virksomheden er solgt fra.
I sommer lykkedes det Fisker Inc. at sælge over 3.000 biler på én gang. Det lukningstruede og dybt forgældede bilmærke måtte dog slippe bilerne for en relativt lille sum på grund af en meget lille interesse.
Firmaets grundlægger, danske Henrik Fisker, forsøgte umiddelbart før konkursbeskyttelsen at få et større bilmærke til at overtage forretningen. Det viste sig angiveligt at være Nissan. Men japanerne sagde i sidste ende meget klart nej tak.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!