Generelt må man forvente, at nye biler mister værdi. Men få oplever det lige så drastisk som Fisker Ocean.
Fisker Ocean-ejere ser formentlig med gru på to ting for øjeblikket: firmaets fremtid og deres bilers værdi.
Det første ser skidt ud, men det sidstnævnte er om muligt endnu værre her og nu for bilejerne. Deres biler falder ikke bare i værdi – de styrtdykker.
Et af de værste eksempler finder vi hos den amerikanske bilsalgs-platform Edmunds, som også tester biler over længere tid, herunder en Fisker Ocean.
Edmunds købte tilbage i januar en Fisker Ocean Extreme til det, de kalder en “langtidstest”. For bilen betalte de 69.012 dollar, svarende til 480.000 kroner.
LÆS OGSÅ: Folk kan ikke tvinges ud i elbiler, siger bilforhandler
Det beløb kan Edmunds ikke få for bilen to måneder senere. Faktisk slet ikke. Som i overhovedet ikke. Under overskriften “Køb ikke en Fisker Ocean” advarer Edmunds nu bilister mod at begå samme fejl som dem.
Endnu værre blev det, da Edmunds bad det amerikanske firma CarMax, der er kendt for at ville købe alle biler (bare prisen er rigtig for dem, red.), byde på bilen.
Resultatet er, som du sikkert allerede har gættet, et svimlende værditab. CarMax vil nemlig ikke give mere end 21.000 dollar for bilen, som på det tidspunkt havde kørt knap 7.000 kilometer.
Med lidt hurtig hovedregning svarer det til et værditab på hele 69 procent – på bare 60 dage. Generelt mener Edmunds, at en ny bil taber 30 procent af sin værdi det første år og derefter yderligere 15 procent hvert efterfølgende år.
Selvom handlen med aktien bag Fisker Inc. er suspenderet og produktionen på fabrikken i Østrig ligger stille, er mærket endnu ikke gået konkurs.
Faktisk mener mærket, at man nu er i gang med at tømme lageret for flere tusinde biler fra sidste års produktion. Men der er taget drastiske midler i brug for at få det til at ske. Læs mere om det her.