Fisker har tidligere oplyst, at mærket har fået bygget 10.000 biler. Men nu tilbagekalder man 18.346 biler.
Midt i en truende konkurs tvinges Fisker Inc., der har danske Henrik Fisker i spidsen, nu til at tilbagekalde 18.346 biler.
Det er over 8.000 biler mere, end Fisker tidligere har oplyst, at man har fået bygget på Magna Steyr-fabrikken i Østrig. En fabrik som i øvrigt ikke regner med, at Fisker nogensinde får bygget biler igen. Læs mere om det her.
Den nye tilbagekaldelse skyldes to fejl. Den ene – som 11.201 biler kan være ramt af – handler om mangel på motorkraft. Det skyldes en fejl i elmotorerne.
Det skriver Reuters.
LÆS OGSÅ: Ny test afslører at elbiler også har problemer i regnvejr
Den anden fejl, som tilbagekaldelsen bygger på, drejer sig om muligvis defekte skærme i bilerne. Her har ejere meldt om biler, der ikke kan vise de lovpligtige ting som eksempelvis et speedometer.
Fisker siger selv, at man vil forsøge at løse problemerne med en softwareopdatering. Men også her kan der være problemer. Flere Fisker-ejere har tidligere fortalt, at det er svært for bilerne overhovedet at hente nyt software.
Tidligere har Fisker fortalt, at man har fået bygget 10.193 biler på fabrikken i Østrig, og at man havde solgt godt 5.000 af dem. De seneste opgørelser viser dog, at det altså drejer sig om langt flere biler.
Af samme grund kan Fisker Inc., der nu er nede på at have 150 ansatte på lønningslisten efter endnu en fyringsrunde, have markant større lagre af biler stående end først antaget.
Fisker har desuden så store problemer med at betale sine regninger, at grundlægger Henrik Fisker nu reelt har mistet kontrollen med bilmærket. Kontrollen ligger nu hos en eller flere investorer.
En af dem har tilsyneladende krævet et i øvrigt beskedent millionlån tilbagebetalt med det samme. Ligesom Fisker er rykket fra sit hovedkontor og ud i en bygning, hvor man tidligere stod for udviklingen af mærkets eneste model, Ocean. Læs mere om det her.
Bilmærket har på forhånd varslet alle sine ansatte, at de er fyret, hvis ikke mærket kan redde sig selv inden 1. juli. Fisker i Østrig har da også allerede søgt konkursbeskyttelse hos de lokale domstole.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!