Annonce:

Fisker undgår total konkurs – sådan er danske ejere stillet

Danske Fisker Ocean-ejere er måske en smule bedre stillet, efter at denne uge kom frem, at Fisker Inc. ikke lukkede totalt ned med øjeblikkelig virkning. Endnu.

Annonce:

I denne uge blev det gjort klart, at Henrik Fisker ikke skal se sit bilmærke lukket totalt ned. I hvert fald ikke endnu.

I stedet for en såkaldt ‘kapitel 11’-konkurs i USA, der er den totale nedlukning af et selskab, ryger Fisker ind i ‘kapitel 7’ i det amerikanske kodeks for konkurser.

Det betyder, at Fisker ikke er tvunget til at afvikle mærkets faste ejendom. I stedet fortsætter man med at afvikle forretningen trinvist, indtil den dag der ikke er mere tilbage. Omvendt stiller det Fiskers mange kreditorer i en dårligere situation.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:

Hvis kreditorerne overhovedet får noget ud af lukningen, er der nu endnu længere vej til den mere end 1 milliard dollar, som det samlede krav mod bilmærket lyder på.

LÆS OGSÅ: Klistermærke skal forhindre brand i Audis elbiler

Imens forretningen afvikles, vil der således være en ledelse hos Fisker. Bilmærket vil også kunne foretage tilbagekaldelse og måske er der ressourcer nok til softwareopdateringer, men det er et fortsat uafklaret spørgsmål.

I det hele taget er der så mange uafklarede spørgsmål, at den amerikanske forening af Fisker-ejere, Fisker Owners Association, mener, at man har ret til at få indflydelse på, hvad der sker med bilmærkets immaterielle rettigheder. Bl.a. software-delen.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:

– Ejerne føler stærkt, at Fisker skylder dem at sørge for, at deres biler er sikre, siger Daniel Shamah, advokat for Fisker Owners Association, ifølge Carscoops.

For danskere, der har købt en bil direkte gennem Fisker, mens det danske datterselskab stadig eksisterede, bør derfor også have garanti på deres biler i den periode, det tager at lukke firmaet ned.

Men herefter er der ikke meget at gøre. Tidligere har Michael Ern Nielsen, der er jurist hos FDM, til Børsen forklaret, hvordan en eventuel garantisag hos et mærke i Fiskers situation skal håndteres.

Mere efter annoncerne:
Mere herunder:

Reklamationer og garantisager skal meldes til det eventuelle konkursbo. Noget som nu rent faktisk er en realitet hos Fisker

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Annonce:

Husk det nu!

Populære

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også

Altid gratis artikler