En hel række Stellantis-mærker kan sætte produktionen i stå i op til et halvt år, hvis ikke mere, viser ny analyse.
De amerikanske Stellantis-mærker Chrysler, Dodge, Jeep og Ram har alle sammen bygget så mange biler, der endnu ikke er solgt, at bilmærkerne alle ville kunne sætte produktionen stå i et halvt år.
Og det helt uden at forhandlerne rundt omkring løber tør for biler. Faktisk vil produktionstoppet muligvis kunne være længere end et halvt år, hvis det er, hvad Stellantis ønsker.
Det konkluderer en ny analyse fra Cox Automotive.
Ifølge analysen har den amerikanske bilindustri i snit bygget biler nok til, at forhandlerne ville kunne klare sig uden nye forsyninger i 76 dage.
LÆS OGSÅ: Tyskland forbyder populære bildæk til oktober
Hos næsten alle Stellantis’ amerikanske mærker er der så mange biler på lager ude hos forhandlerne og rundt om på fabrikkerne, at der er nok til 152 dage. Eller næsten et halvt år uden nye biler.
Af de amerikanske Stellantis-mærker har Dodge absolut flest biler, der ikke kan sælges. Generelt står der dog lige nu 2,74 millioner nye biler i USA, som hverken fabrikkerne eller deres forhandlere kan finde nye ejere til. Det er 942.000 flere biler end for bare et år siden.
I den helt modsatte ende, når vi taler om lagerbeholdning af biler, ligger en række japanske mærker. Både Toyota, Honda og Lexus har kun nye biler til gange få dage.
Eksempelvis har Toyota kun biler på lager nok til at dække bilisternes behov i 34 dage. Her skal forklaringen findes i den tankegang, japanerne bygger biler efter. Nemlig kun at bygge det antal biler, der lige nu og her er nødvendige.
Men også BMW, Chevrolet og Cadillac ligger inde med færre nye biler end gennemsnittet på landsplan i USA.