Det ikke så meget hele samlebånd, som det er problemer med enkeltdele, der gør det svært for flere bilmærker at følge med.
Amerikanske General Motors (GM, red.) har en meget ambitiøs plan om at elektrificere modelprogrammet på tværs af sine mærker.
Men nu må koncernen, der tæller mærker som Chevrolet og Cadillac, trække lidt i land. De forskellige bilmærker kan simpelthen ikke være med i det tempo, koncernen selv har lagt for dagen.
En tempo, der gerne skulle betyde, at Chevrolet side om side med det langt dyrere Cadillac sprøjter elbiler ud i en rasende fart.
Mens GM har planer om mange elbiler baseret på den samme såkaldte Ultimum-platform, er flere af bilerne ikke blevet til noget endnu.
LÆS OGSÅ: Særlig form for biltræf eksploderer i Danmark
Og de biler, der allerede kører på samlebånd, har GM svært udvide produktionen af.
På en konference for investorer sagde General Motors’ økonomidirektør, Paul Jacobson, at man stadig kæmper for at kunne bygge flere elbiler. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.
Det er tilsyneladende batteripakker til elbilerne og generelle forsyningsvanskeligheder, der er årsagen til GM’s problemer. Jacobson nævnte Cadillac Lyriq som et eksempel på koncernens problemer i produktionen.
For selvom der trillede godt 1.000 Lyriq af Cadillacs samlebånd i juli måned, er det stadig et godt stykke under målsætningen. Det på trods af at Lyriq er en pænt dyr bil.
Og det endda også i USA hvor bilisterne ikke slås med samme afgiftsniveau, som danske bilister er plaget af.
Meget bedre ser det ikke ud for en bil som GMC Hummer. I løbet af de første seks måneder i 2023 leverede GMC bare 49 eksemplarer af modellen.
Det tegner ikke godt for General Motors, der efter sigende øjner et comeback i Europa. Og det med flere mærker. Men kun med elbiler.