Er forbrændingsmotoren død, bare fordi der kommer flere elbiler til? Ikke nødvendigvis. Redningen kan være syntetisk benzin – det såkaldte e-fuel.
Det er ikke kun for at give de største entusiaster noget at køre i, at bilmærkerne kigger på mulighederne i syntetisk benzin.
Automotive News skriver, at stadig flere bilmærker er begyndt at kigge på det rent praktisk i kunstigt fremstillet benzin. Og det er faktisk på grund af elbilerne.
En af elbilens helt store anker er nemlig vægten. På grund af batteripakken kan en elbil nemt være flere hundrede kilo tungere end den tilsvarende diesel/benzinbil.
Og vægt – især den unødige af slagsen – har bilindustrien aldrig været gode venner med.
LÆS OGSÅ: Endnu en bilist mister kørekortet og bil efter gaderæs – snuppet af betjent i særlig bil
Noget andet er elbilens rækkevidde. På trods af diverse påstande fra bilmærker er elbiler bare mere følsomme over for vind-og vejrforhold, end biler med forbrændingsmotor er. I hvert fald når det kommer til rækkevidde.
Og selv med de hurtigste ladetider tager det stadig 20 minutter eller mere at fylde et batteri fra 0 til 80 procents strøm.
Så er det straks langt hurtigere at tanke en fossilbil. Som faktisk ikke behøver være så fossil igen. Desuden kræver det få – eller i bedste fald ingen – ændringer at få de nuværende biler med forbrændingsmotor til at slubre syntetisk benzin.
Anken ved det hele? For den er der. Syntetisk benzin er bestemt ikke nogen gratis omgang. Især ikke lige nu hvor produktionen er forholdsvis beskeden, påpeger Automotive News.
Det er dyrt. Men Porsche tror tilsyneladende så meget på syntetisk benzin, at mærket for kort tid siden markant øgede sin investering i projektet. De første liter e-fuel er da også allerede tappet fra mærkets anlæg i Chile – læs mere her!
BMW kigger også på det. Det samme gør Ferrari faktisk. Og hos Stellantis lød det så sent som i april i år, at 28 millioner af koncernens biler kan køre på syntetisk brændstof med det samme.