Mens et land som Sverige står fast på, at forbrændingsmotoren skal forbydes i 2035, vil flere andre EU-lande have ophævet forbuddet mod forbrændingsmotoren.
Lande som Italien, Tjekkiet og Slovakiet har klart signaleret, at de er imod det forbud, som efter planen rammer nye forbrændingsmotorer i 2035.
BMW er et af de bilmærker, som også tydeligt har taget afstand fra et forbud. Faktisk mener BMW’s direktør, Oliver Zipse, at et forbud blot vil gøre EU mere afhængig af Kina.
Og i Italien lægges der absolut ingen fingre imellem, når det kommer til kritikken af EU’s planer om at forbyde visse biler.
– Udfordringen med den grønne omstilling må ikke betyde, at hele industrisektorer skal nedlægges, sagde landets premierminister, Giorgia Meloni, tilbage i september sidste år til nyhedsbureauet Reuters.
Mens et land som Sverige står fast på, at forbrændingsmotoren skal forbydes i 2035, vil flere andre EU-lande have ophævet forbuddet mod forbrændingsmotoren. Hun kalder forbuddet for ‘en selvdestruktiv holdning til både miljøet og bilindustrien’. Tidligere har hendes energiminister opfordret EU til at genoverveje forbuddet.
Selvom flere større virksomheder – herunder tyske Bosch – også har protesteret kraftigt imod forbuddet, står det alligevel til at blive en realitet, i hvert fald som det ser ud nu. Tyskland har dog fået indført det lille smuthul, at EU skal tillade forbrændingsmotorer, der kan køre på syntetisk brændstof.
Og det er der tilsyneladende ingen problemer med. Heller ikke for millioner af de biler med forbrændingsmotorer, som allerede findes.
Bilkoncernen Stellantis (Opel, Peugeot, Citroën, Maserati, Chrysler, Jeep osv.) har allerede slået fast, at op mod 28 millioner af deres biler sagtens kan køre på syntetisk brændstof.
Dele af Volkswagen-koncernen – helt konkret Porsche og Lamborghini – arbejder også videre med det kunstige benzin. Det samme gør Toyota og BMW. Og Ferrari arbejder endda på at få en omvendt V6-motor til at forbrænde brint. Læs mere om det her.
I Norge, som ikke er medlem af EU, har man ikke sat for at forbyde nye benzin- og dieselbiler på en specifik dato. Men selvom salget af elbiler nu udgør 90 procent af markedet, tror de fleste nordmænd ikke på, at det er helt slut med benzinbilerne efter 2025.
Faktisk viser en ny rundspørge fra NAF, der er nordmændenes svar på FDM, at 9 ud af 10 mener, at regeringen får mere end svært ved at nå målet om at udrydde salget af biler med forbrændingsmotor.