Forskringselskaber mener i stigende grad, at Teslaer – selvom med mindre skader – er for dyre at reparere på. Derfor afskrives bilernes som totalskader.
I USA afskriver forsikringsselskaber i stigende grad skader på elbiler – især Teslaer – som totalskader.
Bilerne er simpelthen for dyre at reparere. I hvert fald for dyre til, at forsikringsselskaberne vil betale for at få gjort forsøget.
Det skriver nyhedsbureauet Reuters.
På en bilauktion, som blev afholdt for nylig, var der hele 120 Teslaer at vælge imellem. Størstedelen af dem havde kørt under 10.000 miles. Det svarer til 16.000 kilometer. Alligevel var bilerne kategoriseret som totalskader.
LÆS OGSÅ: 20-årige Axel ejer nummerpladen “Fetaost”
Det selvom mange af bilerne fra ny har kostet mellem 60.000 og 80.000 dollar, svarende til mellem 420.000 og 560.000 danske kroner.
En af bilerne – en Model Y Long Range fra 2022 – havde fået en skade i fronten. Forsikringsselskabet vurderede, at det ville koste op mod 50.000 dollar at få det hele udbedret. Og det var altså for meget for en 2 år gammel bil.
Bilisterne – i hvert fald dem i elbiler – betaler da også for forsikringsselskabernes ‘brug og smid væk’-kultur, der i sig selv er fulgt med de stadigt mere avancerede biler.
Allerede tilbage i 2022 kunne sitet Nerdwallet fortælle, at det i snit kostede amerikanske bilister 2.040 dollar om året (14.000 kroner, red.) at forsikre en Model Y om året.
Det er 30 procent mere end, hvad bilforsikringer i gennemsnit koster de amerikanske bilister pr. bil om året.
Og billedet er ikke meget anderledes herhjemme. I juli 2022 kunne forsikringsselskabet Gjensidige fortælle, at ‘reparationsudgifterne stiger mere end antallet af skader’. Det selvom antallet af skader er steget med hele 35 procent.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!