De udvandende krav, som EU-politikerne kunne blive enige om, betyder, at nye biler ikke skal leve op til strengere krav, end dem der allerede findes i dag.
EU-politikerne er nået til enighed, om hvordan en ny emissionsstandard for personbiler skal se ud.
Der bliver ikke til noget med strengere bestemmelser om udledning af co2 eller NOx-partikler. Faktisk skal biler med nye forbrændingsmotor fortsat ‘bare’ leve op til den nuværende Euro 6-norm.
Ved afstemningen i Europa-parlamentet stemte 329 af de folkevalgte for det udvandende forslag, mens 230 stemte imod og 41 undlod at stemme.
Det skriver Automotive News.
LÆS OGSÅ: Medie: Mindst én Haas-kører er på vej væk
Det er godt nyt for især bilmærkerne der ellers har haft meget mod Euro 7-kravene og forhandlingerne om dem.
Eksempelvis sagde Volkswagens øverste direktør så sent som sidste år, at visse biler vil blive op mod 38.000 kr. dyrere, hvis bilindustrien blev underlagt strengere emissionskrav.
Og det ville være før nogen som helst form for statslig registreringsafgift. Den prisstigning kan tyskerne dog godt pakke væk nu.
Noget andet er, at Euro 7-reglementet bliver forsinket. Det skulle have været gældende allerede fra 2025. Men nu ser der ikke ud til at ske noget før tidligst i 2026.
Euro 7 er dog ikke helt uden stramninger. EU har således sagt, at alle nye busser og lastbiler skal leve op til de nuværende Euro 6-regler. Hvilket langt fra er tilfældet nu.
Samtidig vil EU stramme reglerne for partikelforurening fra bremseskiver og dæk. EU holder dog fast i, at syntetisk benzin skal være tilladt efter 2035. Dermed er forbrændingsmotoren ikke død.