Et flertal i Københavns Kommune har bestemt sig for at inddrage flere tusinde parkeringspladser fra benzin-og dieselbiler. Fremover må pladserne kun benyttes af elbiler.
Der vil i fremover være 5.000 færre muligheder for at finde en parkeringsplads i København. I hvert fald hvis man kører i en diesel- eller benzinbil. Det har et flertal i Københavns Kommunes borgerrepræsentation bestemt.
Det skriver FDM i en pressemeddelse.
Omvendt vil disse p-pladser være gratis at benytte, hvis man ankommer i en elbil. Pladserne vil så fald være med ladestandere og uden tidsbegræsning. For de 4.100 af pladserne skal det gælde, at de kun må benyttes af elbiler. Mens de resterende 900 også skal kunne benyttes at såkaldte delebiler.
FDM: Det er en god idé
Hos FDM mener man, at det er en god idé.
– Det er en rigtig god idé at skabe 4.100 pladser med ladestandere. Der er stort pres på de eksisterende ladere, og hvis folk i byen skal have elbil, så er det jo en forudsætning, at de kan lade bilerne op. Det er svært i øjeblikket, og det bremser den grønne omstilling af bilparken, udtaler chefkonsulent Dennis Lange i en pressemeddelse.
Der, hvor FDM ikke synes, det er så fedt, er på de pladser, som kommunen har afsat til delebiler.
– Det er tvivlsomt, om der kommer så stor en efterspørgsel på delebiler, at det retfærdiggør 900 pladser. Vi opfordrer til, at behovet løbende evalueres, så der ikke risikerer at være en masse ubrugte pladser, som andre ikke må parkere på, siger Dennis Lange.
Gør livet surt for pendlerne
Af aftaleteksten fremgår det også, at p-pladserne er sløjfet for at gøre livet mere besværligt for pendlere. De kan nemlig ikke længere parkere bilen i udkanten af København for så at tage eksempelvis tog eller bus ind til byen. Det bliver i hvert fald mere besværligt.
Bag aftalen står partierne Socialdemokratiet, Enhedslisten, Radiale Venstre, SF, Venstre, Alternativet, Dansk Folkeparti, Frie Grønne og løsgænger Kåre Traberg Smidt.
De 5.000 p-pladser gøres gradvist forbudt for fossilbiler frem mod 2026.