Annonce:

Floppede crashtest – blev alligevel årets bil i Europa

Årets bil i Europa er for andet år i træk en Renault. Men sikkerheden i den nye Renualt lever ikke op til Euro NCAP’s krav.

Annonce:

Kåringen af Renault 5 som Årets bil i Europa har fået debatten om sikkerhed til at blusse op igen. For bilen har ikke fået de maksimale fem stjerner i Euro NCAP’s vurdering.

Det er simpelthen for dyrt, lyder kritikken fra flere sider.

– Det er ikke længere sådan, at alle forventer fem stjerner. Hvis vi havde haft det her som udgangspunkt, kunne vi være endt uden biler i finalen,” siger det norske jurymedlem Fred Magne Skillebæk til Motor.no.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Skillebæk påpeger, at Renault 5 var den eneste bil i finalen, der var blevet testet af Euro NCAP. Han fremhæver også bilens køreegenskaber og nostalgiske design som faktorer, der bidrog til sejren.

– Jeg havde to favoritter: Renault 5 og Kia EV3. Det var x-faktoren, der i sidste ende afgjorde. Renaulten kører fantastisk godt og for os lidt ældre minder den om Golf GTI og Peugeot 205 GTI, siger Skillebæk.

Jeanette Jedbäck Hindenburg, en anden ekspert, understreger vigtigheden af Euro NCAPs vurderinger.

– Det er en meget vigtig vurdering, bilfabrikanterne stræber virkelig efter at opnå en femmer,” siger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

At Renault 5 ikke opnåede topkarakter i sikkerhedstesten, har vakt bekymring.

Læs mere efter videoen:

“Men i dag får langt de fleste nye biler en vurdering på fem. At miste en stjerne er ikke et godt udseende,” siger en kilde.

Skillebæk mener, at Euro NCAPs krav til sikkerhedsudstyr gør det vanskeligt for bilproducenter at producere billigere biler.

– Skal man have fem stjerner i dag, skal man implementere så meget dyrt udstyr i bilerne, at man næsten ikke kan sælge dem. Dette er et tema for alle bilproducenter. Euro NCAP og bilindustrien går i hver sin retning,” siger Skillebæk.

Læs mere efter annoncen:

Debatten om Renault 5 og dens sikkerhedsvurdering rejser spørgsmål om, hvordan man balancerer sikkerhed, pris og innovation i bilindustrien.

Kåringen af Årets Bil viser, at der er flere faktorer i spil, når en jury udelukkende bestående af motorjournalister skal vælge den bedste bil på forbrugernes vegne.

Skillebæk påpeger, at Renault 5 var den eneste bil i finalen, der var blevet testet af Euro NCAP. Han fremhæver også bilens køreegenskaber og nostalgiske design som faktorer, der bidrog til sejren.

Læs mere efter annoncerne:
Responsiv Iframe

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Besøg vores annoncør:

Auto Show Annonce

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:

Læs også

Flere populære artikler

Læs også