Tilværelsen som ny bilmærke er benhård. Nio, der floppede i Danmark, sælger stadig biler i Norge. Men det koster dem 377.000 norske kroner hver gang.
Ligesom man forsøgte sig med i Danmark, har kinesiske Nio etableret sig på en af de dyreste adresser i den norske hovedstad Oslo.
Og det er dyrt. For hver gang kineserne sælger én bil i Norge, taber de 377.000 norske kroner. Det svarer til 240.000 danske kroner.
Tabet skal sammenholdes med et beskedent salg, og at Nio – i hvert fald i Norge – har investeret massivt i mærkets batteriskiftestationer.
Det skriver BilNytt.no.
Til sammenligning nåede Nio i Danmark kun at bygge en batteriskiftestation i Slagelse, før mærket fyrede størstedelen af sine danske ansatte og den danske topchef Anja Bruun Meineche.
Fyringen af topchefen kom bare tre måneder efter, at mærket skar hver tredje ansatte i Danmark fra lønningslisten. Hvis man skrev i marts 2024 en mail til den ledende dansker hos bilmærket, kom følgende autogenerede svar tilbage:
– I am no longer in Nio Denmark, so depending on your matter, please contact the following” og så en liste på fem medarbejdere.
Siden er Nio i Danmark slået sammen med den svenske afdeling. Men i Norge står mærket fortsat på ‘egne’ ben. Det har dog været ekstremt dyrt.
Regnskabet for 2023, der først landede kort før julen 2024, viser, at Nio tabte næsten en kvart milliard norske kroner i Norge det år.
Fordelt på et salg af 621 biler svarer det altså til et tab på svimlende 377.000 norske kroner. Eller hvis vi skal regne det om til danske valuta, lige under en kvart million kroner hver eneste gang.
Ifølge de norske medier har Nio dog tabt endnu flere penge i Norge, siden mærket kom til landet i 2021. For slår man årene, der er gået siden, sammen, skal tabet regnes i hele 527 millioner norske kroner siden da.
Spørgsmålet er så, om Nio har økonomien og modet til at fortsætte i Norge. Lige nu trøster mærket sig med, at man har indgået en aftale om leveringen af nogle taxaer. Læs mere om det her.