Nio, der først fyrede flere ansatte og siden chefen i Danmark, tror på, at mærket kan blive verdens ti største bilkoncerner.
Glem Toyota, Volkswagen og Stellantis. For skal man tro kinesiske Nio, skal der stå netop Nio i toppen af bilindustrien.
Det mener bilmærkets direktør og grundlægger William Li i hvert fald. Han forudser, at de fem største bilmærker i verden om bare få år alle sammen kommer fra Kina.
Det fortalt Li om, at da han for nylig lod sig interviewe af den kinesiske presse. Han mener, at kineserne allerede i 2035 vil dominere hele bilindustrien.
Det skriver IT Home.
Selv har hans produkter dog ikke kunnet imponere. Og da slet ikke i Danmark, hvor både topchefen og de fleste medarbejdere er væk. Læs mere om det her.
Nio, der har solgt bare 5 biler i Danmark i år, og dermed klarer sig ringere end det konkursramte Fisker Inc., er da også i alvorlige økonomiske problemer. I maj kom det frem, at kineserne taber 122.000 kroner på hver eneste elbil, de sender ud af fabrikken.
I stedet forsøger man at genrejse forretningen med et spin-off af et billigmærke kaldet Firefly. Nio er dog ikke det eneste kinamærke, der har det svært. HiPhi, som ellers blev rost af flere nordiske journalister for faktisk at leve op til egne fortællinger om rækkevidde, er allerede bukket under.
Men tilbage til William Le. For han er bestemt ikke den første chef for et nyt bilmærke med meget store ambitioner.
Grundlæggeren af mobiltelefonvirksomheden Xiaomi, Lei Jun, sagde allerede i 2022, at han ville være blandt verdens største bilproducenter. Det var et år før, han fik gang i produktionen af den skandaleramte elbil SU7.