Se, dét er en elbil, vi forstår!
Nu hænger procenter og kørsel ikke sammen – i hvert fald ikke hvis man sidder bag rattet. Med det flydende guld skal jo ud til de ventende ganer på en eller anden måde. Og i 1939 havde Skoda en løsning kørende rundt på Tjekkiets landeveje.
Men fordi den vestlige verden var på stod på tærsklen til anden verdenskrig, måtte man rationere alt. Også benzin. Så på Skoda-fabrikken kom man på at bygge en eldrevet ølvogn, der kunne forsyne restauranter og beværtninger med – ja, du gættede det – øl!
LÆS OGSÅ: Brugttest: Audi RS4 Avant B7 – V8-drønet fra Ingolstadt
Selve bilen kunne laste tre ton øl, og ifølge Skoda selv kørte vognen med friske forsyninger af humle i ‘mange år.’
Selve batteriteknologien var langt fra så avanceret som i dag, men genopladelige var de. Batterierne altså. De lavede strøm på basis af blysyre, som vi kender det fra ‘almindelige batterier’ i biler med forbrændingsmotor.
Fabrikken forsøgte sig også med alternative forbrændingsmotorer. Eller i hvert fald drivmidler. Blandt andet kul og træ. Ingen af dem blev dog særligt store succeser – wonder why?!…Nå! Hovedsagen er, at Skodas første elbil var og bliver en ØLVOGN! Skål!