I 1999 mente nogen hos BMW, at der var plads til en V12-motor i den lille Z3. De tog sjovt nok fejl.
Nogen påstår hårdnakket, at den perfekte vægtfordeling er 50:50. Men at fordele kiloene ligeligt mellem for-og bagakselen formåede BMW ikke, da tyskerne i 1999 forsøgte at lægge en V12-motor i den lille cabriolet, Z3.
Ja, V12’eren fra den daværende 7-Serie. Motoren havde 326 hestekræfter, kun fem hestekræfter mere end rækkesekseren i Z3 M. Til gengæld var der 150 newtonmeter mere at gøre godt med i det tolvcylindrede klaver.
Hvis altså det havde kunnet lade sig gøre. For vægtfordelingen var med sine 70:30-tal mildt sagt elendig.
Den gamle V12’er vejer nemlig hele 90 kilo mere end den 3.2-liters rækkesekser i Z3 M. Hvilket fik bilen til at undrestyre permanent. Samtidig gjorde det bagenden ustyrlig under højere hastigheder.
Endelig er den 5.4-liters V12 så enorm, at det er knapt er plads til andet end lige netop den i motorrummet. At ingeniørerne alligevel har fundet plads til ledningsnettet, må betegnes som et mindre mirakel.
Men den findes altså, Z3 Cabriolet’en med V12. Godt nok kun i ét eksemplar som formentlig er gemt væk i BMW’s kælderkatakomber for sindssyge eksperimenter.