For 26 år siden maste en tysk tuner en kæmpe V8 ned i en meget lille BMW
Opdatering – 22.06.2023: Siden vi første gang skrev om denne Hargte Compact er den ‘desværre’ solgt. Det skete i 2020 til en temmelig uhyggelig prs. Læs mere om det længere nede i artiklen.
Der findes hverken noget, der hedder Hartge eller BMW 3 Serie Compact mere. Men den nu lukkede tyske tuner kunne sagtens finde ud af det der med en lille 3 Serie.
Fra fabrikken havde den største af de første Compact-modeller, hos BMW kaldet E36/5, en 2.5-liters rækkesekser. Men Hartge fandt ud af at klemme en anden BMW-motor ned mellem forhjulene.
Nemlig en 4.4-liters V8 som fabrikken blandt andet brugte i E39 540i og datidens 7 Serie E38 740i. I hænderne på Hartge blev slagvolumen boret ud til hele 4.7 liter. Hvilket øgede antallet af hestekræfter fra 286 hestekræfter til 350.
LÆS OGSÅ: For 20 år siden forsøgte BMW at lægge en V12 i Z3 M
Det hele er koblet til en sekstrins manuel gearkasse, en Bilstein-undervogn og baghjulstræk. Det skulle være den ene af blot to BMW Compact, som Hartge byggede om til V8-monster.
Selve bilen er fra 1997, Hartge byggede den dog først om i 1999. Og siden har bilen faktisk mere eller mindre stået stille. For auktionshuset RM Sotheby’s, som har bilen til salg, har set på speedometret. Her er kun registeret 37.500 kilometer.
Det svarer til lige over 1.600 kilometer om året de sidste 23 år. Samtlige kilometer er i øvrigt kørt af én og samme ejer siden 1999, oplyser auktionshuset.
Prisen dengang for 21 år siden var 146.000 D-Mark, hvilket svarer til 635.000 kroner med dagens kurs. En halv million plus det løse for en 3 Serie Compact – what?!
Auktionshuset har ikke sat en minimumspris på bilen, så det bliver et gæt, hvad den går til, når hammeren falder.