Der skal sættes strøm til fremtiden, mener bilfabrikkerne, og måske er den tunede fremtid her allerede
I hvert fald har tunerne fra ABT Sportline taget et kig på Volkswagens eldrevne arbejdshest eTransporter 6.1. Ja, .1 er en fancy måde at sige facelift på.
Nå, men bilen altså. For det første ser den meget hurtigere ud, end den i virkeligheden er. Med en tophastighed på 120 km/t er der ikke meget at skrive hjem om. Selvom den faktisk kan fås endnu langsommere – nemlig helt ned til 90 km/t.
Så langsomt kan du altså få en bøde for at køre på motorvejen herhjemme. Rækkevidden har det heller ikke alt for godt. Ifølge den nye WLTP-standard ligger den nemlig og roder et sted mellem 105 og 138 kilometer på en opladning.
LÆS OGSÅ: Kendt tuner knaldet for snyd – nu fyrer Audi ham fra Formula E
Så tit gider ikke engang den mest miljøbevidste håndværker at holde ind for at lade. Men det er da en begyndelse, og ABT skal have ros for at udvikle en batteripakke, der ikke vejer mere end 330 kilo. På de hurtigste ladestationer skal du ‘kun’ vente 45 minutter på at få batteriet fyldt 80 procent..
Igen – hvem har tid til det? Nå, men så er der jo lige det der med prisen. For en bil, der ikke må laste mere end 977 kilo som varevogn ifølge typegodkendelsen, skal du slippe 56.475 euro.
LÆS OGSÅ: Bovlam VW Bora til salg – ‘den går kun 330 km/t på toppen’
Vi opgør prisen i euro, fordi bilen faktisk ikke forhandles i Danmark. Vil du alligevel have en, skal der gang i noget parallelimport fra eksempelvis Sverige, hvor eTransporter findes hos udvalgte VW-forhandlere.
Det er altså godt 421.000 kroner før skat, moms og andre strafafgifter overhovedet gør det muligt at trille ud på de danske veje… Og det er selvfølgelig også uden de ellers mega-fede 20″ Sport GR-hjul, som ABT er kendt for.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i billeder af bilen.