For første gang er prisen på batteripakker faldet under 100 dollar pr. kilowatt-time. Foreløbig gælder det dog kun fremstillingen af elbiler i Kina.
På bare et år er prisen på de billigste koboltfri LFP-batterier med jernfosfat-kemi faldet med mere end det halve. 51 procent for at være helt præcis.
Det gør, at elbilerne teoritisk set er billigere end benzinbilen. I hvert fald i fremstillingen. Den dramatiske udvikling i prisen på batteripakker gælder dog kun i Kina.
Det skriver finansmediet Bloomberg.
Ifølge mediet er der overvejende to årsager til, at batteripakkerne er blevet billige at producere. For det første er råvarepriserne på de minieraler, der skal bruges i fremstillingen af batteriet, styrtdykket.
LÆS OGSÅ: Formel 1-kører springer ud som homoseksuel
På den anden side ligger batteriproducenterne inde med en større kapacitet og dermed produktion end der lige nu efterspørges.
Det betyder dog ikke, at forbrugerne får billigere elbiler. Herhjemme betyder en told på kinesiske elbiler, at flere bilmærker har sat deres priser op. Og dem, der ikke har gjort det, holder prisen på niveau, hvor avancen stadig er enorm.
Tilbage i april kunne Boosted fortælle, at nogle bilmærker tager næsten 200 procent mere for deres biler i Europa, end det er tilfældet hjemme i Kina.
Samtidig er det ifølge en tysk undersøgelse bevist, at det kinesiske diktatur pumper milliarder af kroner i form af ulovlig statsstøtte i landets bilmærker.
Prispresset fra Kina, hvor batterifabrikkerne ifølge Bloomberg kun kører på 43 procent af kapaciteten, er ekstremt dårligt nyt for alle andre batteriproducenter.
En af firmaerne, der mærker presset, er sydkoreanske SK On. Her har direktøren er erklæret undtagelsestilstand, fordi man økonomisk set står med ryggen mod muren. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her