Flere bilmærker er kommet på dybt vand, efter det engelske reklameråd har taget dem i at lyve om ladetider og antallet af ladepunkter.
Både Toyota og Hyundai må nu trække udsagn om elbilers ladetid tilbage. Samtidig forbydes specifikke reklamer og udsagn fra begge bilmærker i England og Irland.
Det sker, efter at det engelske reklameråd Advertising Standards Agency (ASA) har taget begge bilmærker i ‘vildlende udsagn’ om ladetider og ladestanderens formåen i både England og Irland.
Toyota hævder eksempelvis, at elbilen bZ4x kan lades 80 procent op på bare 30 minutter i en 150 kW-lader. Hyundai siger, det samme tager 18 minutter i en 350 kW-lynlader.
Men det passer altså ikke. Og går man de to mærker på klingen, som ASA har gjort, indrømmer begge, at ladetiderne er opnået ‘under optimale forhold’.
Det skriver den britiske avis The Guardian.
LÆS OGSÅ: Toyota-reklame bandlyst: “De bryder fartgrænsen”
Lyver også om ladepunkter
I sin egen undersøgelse af ladetid medregner ASA flere faktorer som batteriets alder, kapacitet og temperaturen i det hele taget. Alt sammen noget der ifølge ASA ‘højst sandsynlig’ vil gøre ladetiderne længere, end både Toyota og Hyundai påstår.
ASA udtaler også kritik af Toyotas øvrige ordvalg i de nu forbudte reklamer. Toyota påstår, at det er ‘nemt’ at finde en ladestander i England. I den forbindelse peger japanerne på et kort med 419 ladepunkter.
Virkeligheden, siger ASA, er en helt anden. Der er nemlig kun 134 af de ladepunkter, Toyota omtaler. Og i det Nordirland er der slet ingen.
Toyota og Hyundai mener ikke, at man har spredt vildledende reklame, fordi bilisterne stadig har kunne benytte sig af langsommere lademetode. Men den forklaring køber ASA altså ikke.
Det er ikke første gang, Toyota får forbud mod at vise en reklame. Det er også sket i Australien, fordi japanerne brød færdselsloven. ASA har dog også slået ned på BMW – læs mere om det her.
Ifølge Carscoops er det dog første gang, at reklamer for elbiler forbydes. Omend det nok ikke er sidste gang.