Forbrændingsmotoren vil også dominere efter 2035. I hvert fald hvis man spørger Volvos kinesiske ejer, Geely.
Fortællingen om forbrændingsmotorens død er overdreven. Teknologien vil også dominere efter 2035, hvor eksempelvis EU har tænkt sig at forbyde den i nye biler.
Det mener folkene hos Geely og Renaults fælles motorvirksomhed Horse Powertrain i hvert fald.
– Mange investerer ikke længere i forbrændingsmotorer, vi gør det modsatte, siger administrerende direktør Matias Giannini i et interview til Automobilwoche.
Giannini mener, at elbilerne i det hele taget skal bruge yderligere 15 år for bare at komme på omgangshøjde med forbrændingsmotoren. Men det kan industrien ikke tillade sig at vente på. Derfor vil der stadig være både et behov for og en efterspørgsel på både benzin- og dieselmotorer.
LÆS OGSÅ: Meget sjældne Volkswagen-modeller fundet i forladt mine
– Vi tager teknologien udviklet af Renault og Volvo videre og vil bygge forbrændingsmotorer og hybridteknologi til fremtiden. Jeg tror, at elbilerne skal bruge 15 år, før de for alvor kan konkurrere med de traditionelle forbrændingsmotorer, siger Matias Giannini.
Det betyder dog ikke, at direktøren står i spidsen for en virksomhed der er lodret mod elbiler. Tværtimod. For den elektriske teknologi er nyttig. Især i hybridform.
– Det er en interessant teknologi, og jeg ser en fremtid for el, måske allerhelst for hybridteknologi, siger direktøren.
Allerede på nuværende tidspunkt, hvor Horse Powertrain er en virksomhed med blot et par måneder på bagen, er virksomheden en af verdens største virksomheder på deres felt.
Matias Giannini står i spidsen for 19.000 ansatte og 17 fabrikker på verdensplan. Men direktøren mener, at der er behov for endnu mere. Lige nu bygger Horse Powertrain motorer til og for en række Geely-mærker, bl.a. Volvo, samt Renault.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!