Der skal ligge en lille rækkesekser med 160 hestekræfter i en Skyline. I hvert fald hvis Nissan byggede den mellem 1968 og 1972. Eller skal der?
Mange betragter Datsun Skyline fra 1968 til 1972 som den første rigtige GT-R. Mest af alt fordi det var første gang, japanerne brugte GT-R-betegnelsen. Af samme grund er det helt for nogen helt utænkeligt at bytte noget ud i motorrummet.
Men det er altså sket her. Bevares, det er stadig japansk. Motoren kommer nemlig fra Toyota, og så har den tilmed flere cylindre. 1UZ-FE hedder motoren. Det dækker over en fire-liters V8’er med 260 hestekræfter og 380 Nm. Noget som altså nu har fundet vej ned i mindst én af de klassiske Skyline-modeller.
Gearkassen har også fået en overhaling. Der er stadig tre pedaler at gøre med. Men nu er der seks i stedet for fire, fremadgående trin.
I dag står bilen til salg hos en forhandler i Japan, hvor den skal koste den nette sum af 12,7 mio. yen. Det svarer til, at du skal veksle 673.000 danske kr.