Spørger man Fords direktør Jim Farley, er der ingen tvivl, om at mærket bliver det nye Porsche. I hvert fald det kommer til off-road-køretøjer.
Fords direktør, Jim Farley, insisterer på, at Ford skal være det nye Porsche inden for off-road køretøjer.
Farley har et klart mål om, at Ford skal bygge biler, der appellerer til bilentusiaster. Ford har netop præsenteret to nye versioner af deres klassiske muskelbil: Mustang RTR med Dark Horse- dele og Mustang GTD Spirit Of America Edition med et såkaldt ‘patriotisk’ design.
Selvom disse modeller har vakt opsigt blandt bilentusiaster, er det Fords off-road køretøjer, der driver størstedelen af salget. De større biler stod i 2024 for hele 20 procent af bilgigantens samlede salg.
I et interview med Auto News under Detroit Auto Show fik Jim Farley, at der er ingen vej uden for Ford, når det kommer til off-road-køretøjer. Faktisk vil direktøren stå i spidsen for det største af slagsen, hvis han da selv skal sige det,
– Ford vil være det ubestridt førende off-road-mærke i verden. Vi ønsker at være Porsche inden for off-road.
Direktørens vision rækker ud over gadebiler som dem i Raptor-serien, da den omfatter Fords voksende tilstedeværelse inden for off-road motorsport. Et eksempel er Dakar Rally, hvor Raptor T1+ sikrede sig en tredjeplads i år. Toyota vandt i øvrigt.
Jim Baumbick, Fords vicedirektør for produktudvikling, drift og kvalitet, forklarede formålet bilmærkets tilstedeværelse i motorsportens verden.
Vicedirektøren mener, at bilmærket ikke kun deltager i løb for at vinde hæder og titler, men også for at “forbedre produkter og bruge den viden i vores udvikling af gadebiler.”
Faktisk er det allerede ifølge det amerikanske mærket. Man skal kunne se inspirationen fra motorsport direkte i den nye Mustang Dark. I hvert fald når man kigger på de GT3-biler, der kører med rundt i den europæiske Le Mans-serie.
Siden Farley tiltrådte som direktør i 2020, har Ford lanceret en bred vifte af biler designet til at appellere til bilentusiaster.
Fra Maverick Lobo til Ranger og Bronco Raptors, Mustang Mach-E Rally og den højtydende Mustang GTD, siger Ford, at de skaber modeller, der henvender sig til nichemarkeder, samtidig med at de bevarer en bred appel.
Denne strategi forventes at fortsætte i fremtiden med flere specialudgaver af eksisterende biler. Farley har da også lovet, at mærket vil blive ved at bygge en sportsvogn med V8-motor. “Om vi så skal være de sidste, der gør det”.