Først skulle der kun have været 500. Men så gik det op for Ford, at der sådan for alvor er penge i GT’eren. Nu slutter det dog snart.
Det er ingens hemmelighed, at samlebåndet – som den nuværende Ford GT bygges på – (som faktisk styres af nogle canadiere) snart går i står. Superbilen, der egentlig kunne skulle have været 500 af – er pensionsmoden.
LÆS OGSÅ: Rasende Formel 1-kører: “De kunne have dræbt mig!”
Men altså ikke før Ford har fået penge for 20 special-udgaver kaldet LM Edition. Her vil den skarpsindige læser nok allerede have grejet, at LM selvfølgelig står for Le Mans. Helt konkret er LM-bilerne Fords måde at fejre deres sejr i det legendariske 24-timers løb på.
Altså her seks år efter…
Men hvis vi lige ser bort fra ‘forsinkelsen’, og det at Ford allerede dengang gjorde så rigeligt opmærksom på, at de havde vundet, skal vi måske lige ridse op, hvad der skete dengang i 2016.
Præcis på 50 året for Fords Le Mans-sejr i 1966 kørte en rød og blå Ford GT med startnummer 68 først over målstregen i den daværende GT Pro-klasse. Du kender historien.
Pissedyre hjul
Og det gør køberne af de sidste 20 Ford GT’er nok også. Ellers kommer de til det. En mulighed på ekstraudstyrslisten bliver nemlig at få de samme blå og røde striber, som Le Mans-vinderen har, malet på bilerne.
20″ kulfiber-hjul – det lyder lige så rasende dyrt, som det afgjort er – kan også hakkes af på den liste. Det samme gælder en ny 3D-printet titaniumsudstødning. Ydelsen på de 660 hestekræfter ændres der dog ikke ved.
De første af de sidste Ford GT-biler leveres i løbet af efteråret, og når vi rammer 2023 vil fabrikken i Canada have bygget den sidste GT.