Fords øverste direktør Jim Farley erkender i dag, at bilmærket ikke kan være med, når det kommer til infotainment-software.
General Motors, der blandt andet ejer Chevrolet og Cadillac, har gjort det klart, at koncernen vil udfase brugen af Apple Carplay og Android Auto i nye biler.
Men det er en rigtig dårlig idé, siger Fords administerende direktør Jim Farley nu. For selvom GM og Ford er konkurrenter, burde de ifølge Ford-direktøren kunne enes om én ting.
Nemlig at bilmærkerne har tabt kampen, når det kommer til infotainment-systemer. Der er simpelthen andre der gør det både bedre og langt billigere, siger Ford-chefen i et interview til Wall Street Journal.
Overfor avisen gør Farley det klart, at de fleste bilister i dag alligevel har deres smartphones med i bilerne.
LÆS OGSÅ: Jonas er én af dem – i dag skal bilister betale ny afgift
Funktionerne i bilen skal således, siger Farley, være en forlængelse af bilisterne smartphone. Ikke noget nyt, de skal vænne sig til.
Ford burde da også vide, hvad mærket taler om. For amerikanerne har de seneste år tabt milliarder på udviklingen af infotainment-systemet SYNC.
Og i 2021 fik de øverste chefer nok. I februar 2021 blev udviklingen af SYNC lagt i graven, og Ford offentliggjorde en seks år lang samarbejdsaftale med Google.
Aftale trådte i kraft i år. Og det betyder, at Ford benytter flere Google-tjenester – bl.a. kunstig intelligens – for at kunne udvikle noget, der understøtter andet infotainment som virker. Altså Android Auto og Apple Carplay.