Ford Escort RS Mk.I er tilbage. Den er skabt med de originale blรฅtryk fra Ford som har givet licensen videre til Boreham Motorworks. Den nye bil har 300 heste.
Boreham Motorworks har med Fords tilladelse genoplivet den originale Escort RS Mk.I. Der er tale om helt nye biler ved at skabe en ny og moderne version baseret pรฅ det originale design.
Faktisk bygges den nye model pรฅ Fords originale blรฅtryk โ altsรฅ fabrikstegninger โ med et tvist af moderne teknologi.
Ford har ovenikรธbet sagt godt for, at bilerne, der skal bygges, kan fortsรฆtte med rigtige serienumre fra fabrikken. Det er altsรฅ en helt officelt genstart af Escort-produktionen der ellers stoppede i 1974.
Motormรฆssigt byder Boreham pรฅ to mulighed. Standardmotoren er en 1,8-liters twincam med brรฆndstofindsprรธjtning og tรธrsumpsmรธring.
Den motor laver 182 hestekrรฆfter og tager 9.000 omdrejninger i minuttet. Den er kombineret med en fire-trins manuel gearkasse.
For dem, vil have mest muligt ud af den genoplivede Escoort, tilbydes en 2,1-liters firecylindrede benzin inspireret af motorsports verden.
Motoren fรธdes med dobbelte overliggende knastaksler, smedede stรฅlplejlstรฆnger og en anden krumtap. Den yder 300 hestekrรฆfter ved 10.000 omdrejninger. Det hele kobles til en femtrins โdoglegโ-gearkasse. Altsรฅ hvor fรธrste gear er nederst. Derudover er en komplet udstรธdning i titanium en del af den helt dyre pakke.
For at sikre at bilen er sรฅ tro mod den oprindelige Escort RS som overhovedet mulig har Boreham Motorworks fรฅet lavet omfattende 3D-scanninger af flere originale biler fra Fords samlebรฅnd. Noget der har gjort det har gjort det muligt at genskabe bilens oprindelige dimensioner samtidig med at bilen er gjort stivere.
Den nye Mk.I er udstyret med spรฆrdifferentiale og gevindundervogn for at give en kรธreoplevelse, der minder om den originale RS.
Teknologiske hjรฆlpemidler som servostyring, ABS, traction control og bremseforstรฆrker er der heller ikke noget af. Bremsesystemet bestรฅr af beskedne 260 mm skiver med fire-stemplede kalibre foran og 264 mm skiver med to-stemplede kalibre bagtil. Bilens samlede vรฆgt er reduceret til cirka 800 kilo.
Indvendigt er der lagt vรฆgt pรฅ funktionalitet med elementer som lรฆder, alcantara, varme i forruden, aircondition og et komplet byr. Instrumenteringen er klassisk i stilen med det fra 1967, og designet af kabinen bevarer mange trรฆk fra den oprindelige model.
Ifรธlge designchef Wayne Burgess kun foretaget smรฅ ganske รฆndringer i forhold til originalens udseende โ herunder nye dรธrhรฅndtag, baglygter og spejle.
โ At genskabe Ford Escort Mk.I RS handler ikke kun om at bygge en bil, men ogsรฅ om at รฆre en arv, der har inspireret bilentusiaster i over 50 รฅr, udtaler Boreham Motorworksโ direktรธr Iain Muir.
Den nye, originale Escort Mk I er dog en forรฆring. Priserne begynder ved 295.000 pund svarende til 2,7 millioner kroner, og produktionen er begrรฆnset til 150 eksemplarer. De fรธrste biler forventes at blive leveret i tredje kvartal af 2025 med en fabriksgaranti pรฅ to รฅr eller 32.000 kilometer.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk